Stookkosten

Veel huurders van Woonplus betalen jaarlijks voor hun stookkosten. Op deze pagina leggen we uit wat stookkosten precies zijn, hoe ze worden berekend en wat u kunt verwachten op uw jaarlijkse afrekening. 

Veel gevraagd over Stookkosten

Ik heb bezwaar tegen de afrekening stookkosten. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wij raden u aan om eerst de veelgestelde vragen over stookkosten door te nemen. Vaak vindt u daar voldoende uitleg over de hoogte van uw afrekening.

Heeft u daarna nog steeds vragen of bent u het niet eens met de afrekening? Dan kunt u hier eenvoudig bezwaar indienen

Voor de afrekening stookkosten geldt dat u tot maximaal twee jaar na ontvangst van de afrekening een bezwaar kunt indienen. Ons advies is om dit liefst binnen zes maanden te doen.

Na ontvangst van een bezwaar hebben wij zes weken de tijd om het te behandelen.

Ik heb vragen over de afrekening stookkosten, waar kan ik hiervoor terecht?

Algemeen

Neem alstublieft eerst contact op met het meetbedrijf dat de meterstanden heeft opgenomen, zoals ISTA of Techem. Zij kunnen controleren of alles correct is en u verder helpen.
- ISTA: www.ista.nl
- Techem: www.techem.com

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik krijg geld terug. Wanneer ontvang ik het geld op mijn rekening?

Algemeen

U krijgt geld terug als de voorschotten die u heeft betaald hoger zijn dan de echte kosten.

Wij storten dit bedrag binnen 30 dagen terug op het bij ons bekende rekeningnummer.

Heeft u een betaalachterstand, betalingsregeling of een zaak bij de deurwaarder? Dan halen wij dit bedrag van de achterstand af.

Kan ik mijn voorschotbedrag voor stookkosten aanpassen?

Algemeen

Ja, dat kan. U kunt dit op twee manieren aanvragen:
- Via het formulier op deze website.
- Door een brief te sturen naar: Woonplus Schiedam, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Een aanvraag voor het verlagen van uw voorschot accepteren wij niet altijd. Is het nieuwe bedrag bijvoorbeeld niet in lijn met het eerdere verbruik? Of laat de vorige afrekening zien dat u moest bijbetalen of slechts een klein bedrag terugkreeg? Dan kunnen wij het verzoek weigeren.

Wees sowieso voorzichtig met het verlagen van het voorschot. Stelt u het te laag in? Dan kunt u aan het einde van het jaar verrast worden met een flink bedrag dat u moet bijbetalen. Het is beter om dit te voorkomen. Wilt u het voorschot verlagen vanwege financiële problemen? Neem dan altublieft contact met ons op. We zoeken dan samen met u naar een goede oplossing.

Wordt de afrekening stookkosten automatisch afgeschreven?

Algemeen

Incasseren wij uw huur automatisch? Dan hoeft u niets te doen. U betaalt dan ook de afrekening stookkosten automatisch. Heeft u geen automatische incasso? Dan kunt u het bedrag zelf overmaken. Dit kan op 3 manieren:

Heeft u geen automatisch incasso, dan kunt u het bedrag zelf overmaken op 3 manieren.
1. Via de betaal-link vanuit de email
2. Bedrag overmaken naar bankrekening NL96 RABO 0316 2588 73 t.n.v. Woonplus Schiedam, onder vermelding van uw klantnummer en factuurnummer
3. Via uw Woonplus account onder tabje "Nota overzicht"

Wat zijn stookkosten?

Algemeen

Heeft uw woning geen eigen cv-ketel? Dan krijgt u warmte uit een collectieve installatie. Dit kan blokverwarming of het warmtenet zijn.

- Bij blokverwarming verwarmt één grote ketel een heel gebouw. Vanuit deze ketel stroomt het warme water naar alle woningen toe.
- Bij het warmtenet verwarmt restwarmte uit de afval- en energiecentrale van de AVR een heel gebouw. Er is dan geen collectieve ketel maar een collectieve warmtewisselaar. In deze warmtewisselaar draagt het warmtenet haar warmte over aan het gebouw.
Woont u in zo'n gebouw? Dan betaalt u maandelijks een voorschot voor de verwachte stookkosten. Eén keer per jaar verrekenen we dit voorschot met de werkelijke kosten. Zie ook de vragen 'hoe is de afrekening stookkosten opgebouwd?' en 'waar is mijn voorschotbedrag voor stookkosten op gebaseerd?'.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling afsluiten?

Algemeen

Ja, dat is meestal mogelijk. Een betalingsregeling kunt u op twee manieren aanvragen:
- Via het aanvraagformulier op deze website.
- Telefonisch. Bel hiervoor met ons klantcontactcentrum.

Ik krijg geld terug volgens de afrekening stookkosten, maar moet Woonplus ook nog geld betalen. Wordt dit dan met elkaar verrekend?

Algemeen

Heeft u een betaalachterstand bij ons? Dan betalen wij het bedrag dat u voor uw stookkosten terugkrijgt niet aan u uit. Wij verrekenen dit dan met uw openstaande saldo.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Waarom is mijn afrekening stookkosten zo hoog?

Algemeen

De hoogte van uw terug- of bijbetaling hangt af van verschillende factoren. Het kan zijn dat uw betaalde voorschot lager was dan het werkelijke verbruik. U moet dan bijbetalen. Het kan ook zijn dat u vorig jaar recht had op de tijdelijke tegemoetkoming blokaansluiting (TTB) en nu niet meer.

Daarnaast kunnen prijswijzigingen een rol spelen. Zo is de energiebelasting op gas en elektriciteit in 2025 weliswaar iets verlaagd. Maar als andere kostencomponenten weer iets gestegen zijn, kan het zijn dat u toch minder terugkrijgt of moet bijbetalen. Zeker als dit samen gaat met een hoger verbruik dan het jaar ervoor.

We raden u aan om uw verbruik en voorschot regelmatig te controleren. Zo voorkomt u  verrassingen bij de eindafrekening. Wilt u uw voorschotbedrag aanpassen om dit beter te laten aansluiten bij uw verbruik? Doe dit dan via dit formulier

Hoe is de afrekening stookkosten opgebouwd?

Algemeen

Elke maand betaalt u een vast bedrag vooruit voor de stookkosten. Dit noemen we een voorschot. Eén keer per jaar verrekenen we dit voorschot met de werkelijke kosten. Dit doen we over de periode van 1 juli t/m 30 juni van het jaar daarop. Dit noemen we het stookseizoen. U ontvangt de afrekening uiterlijk op 31 december.

De afrekening bestaat uit twee delen:

- Variabele kosten: Dit zijn de kosten voor uw eigen verbruik. Alle woningen hebben slimme meters op de radiatoren. Deze meten hoeveel warmte u heeft gebruikt. Het warmtebedrijf (Ista of Techem) leest deze meters jaarlijks op afstand uit. Hoe meer u stookt, hoe hoger deze kosten zijn. U kunt deze kosten dus zelf beïnvloeden door bewust om te gaan met verwarming.

- Vaste kosten: Naast uw eigen verbruik betaalt u ook vaste kosten. Deze kosten kunt u als huurder niet beïnvloeden. Denk hierbij aan:

--Meterkosten en onderhoudskosten van het meetsysteem (zoals Ista of Techem)
--Transportkosten voor de warmte
--Kosten voor het draaiende houden van de centrale ketel
--Verwarming van gemeenschappelijke ruimtes, bijvoorbeeld een recreatiezaal. Deze kosten verdelen we over alle bewoners.
De afrekening toont duidelijk hoeveel u heeft verbruikt, wat de vaste kosten zijn, en of u een terugbetaling ontvangt of moet bijbetalen. Heeft u te veel voorschot betaald? Dan krijgt u geld terug. Was het voorschot te laag? Dan moet u bijbetalen.

Waar is mijn voorschotbedrag voor stookkosten op gebaseerd?

Algemeen

De hoogte van dit voorschot is een schatting. Deze schatting baseren we op de kosten van het jaar ervoor én op de verwachtingen voor het komende jaar. 

Maken stookkosten onderdeel uit van de servicekosten?

Algemeen

Nee, stookkosten rekenen we apart af.

Wat is de meetperiode van een stookseizoen?

Algemeen

Een 'stookjaar' loopt van 1 juli t/m 30 juni. De afrekening ontvangt u uiterlijk op 31 december.

Ik ben nabestaande van een huurder. Deze huurder krijgt nog geld terug van de stookkosten. Kan dit geld naar mijn rekening worden overgemaakt?

Algemeen

Bent u bij ons bekend als nabestaande en wettelijke erfgenaam van de huurder? Dan hebben wij de afrekening aan u toegestuurd. Wij kunnen het bedrag dan ook op uw rekening storten. U kunt het rekeningnummer hier zelf online wijzigen.

Ik zou graag mijn afrekening stookkosten opnieuw willen ontvangen. Kan dat?

Algemeen

Ja, dat kan. U kunt dit via dit formulier opvragen.

Wat is stadsverwarming (warmtenet)?

Algemeen

Bij een warmtenet – ook wel stadsverwarming genoemd – wordt uw woning verwarmd via warme leidingen onder de grond. Die leidingen brengen warm water van bijvoorbeeld een energiecentrale of fabriek naar uw woning. De warmte komt via een aansluiting uw woning binnen en verwarmt uw radiatoren of vloerverwarming. U heeft dus geen eigen cv-ketel nodig.

In sommige woningen zit deze aansluiting in de meterkast. In andere gebouwen wordt de warmte verdeeld via een centrale unit. Uw verbruik wordt dan gemeten met meters op de radiatoren.

Ik heb mijn huur opgezegd. Wanneer krijg ik de afrekening van de stookkosten?

Algemeen

De afrekening van de stookkosten maken we één keer per jaar, voor alle woningen tegelijk. Deze afrekening versturen we ongeveer een half jaar na het einde van het stookseizoen. Wij rekenen  niet tussentijds af als u verhuist. Dit betekent dat u de afrekening pas na uw vertrek van ons ontvangt.

Wat is blokverwarming?

Algemeen

Bij blokverwarming wordt uw woning verwarmd via één grote centrale ketel die het hele gebouw van warmte voorziet. U heeft daarom geen eigen cv-ketel. De warmte wordt via leidingen naar uw radiatoren of vloerverwarming gebracht. Het systeem werkt automatisch: als het buiten kouder wordt, gaat de verwarming vanzelf aan.

Uw warmteverbruik wordt gemeten met een meter in uw woning. De kosten voor blokverwarming worden jaarlijks met u verrekend.

Kunnen jullie meer uitleg geven over de afrekening?

Algemeen

ISTA heeft een video gemaakt met uitleg over de afrekening stookkosten. Misschien beantwoordt deze video uw vraag. Heeft u  na het bekijken van de video nog steeds vragen? Neem dan contact op met ISTA voor verdere uitleg.

Waarom betaal ik administratiekosten?

Algemeen

Woonplus beheert de administratie van de stookkosten voor uw woongebouw. Hier zijn kosten aan verbonden. Daarom bestaat een klein deel van de stookkosten uit administratiekosten.


Het antwoord op uw vraag niet gevonden?

Neem dan alstublieft contact op met ons klantcontactcentrum. Onze medewerkers helpen u graag. Klik hier voor de actuele contactgegevens.