Servicekosten

Servicekosten betaalt u bovenop uw kale huur. Hiervoor ontvangt u diensten. Denk daarbij aan het schoonmaken van uw portiek of een ontstoppingsservice. Voor de servicekosten ontvangt u ook jaarlijks een eindafrekening. Heeft u hier vragen over? Of heeft u andere vragen over uw servicekosten? Hieronder beantwoorden we er alvast zoveel mogelijk. 

Veel gevraagd over Servicekosten

Waarom zijn mijn servicekosten hoger dan vorig jaar?

Algemeen

Voor de servicekosten betaalt u maandelijks een voorschot. De afgelopen jaren hebben wij dit voorschot niet verhoogd. Maar de kosten zijn wel gestegen. Daarom kan het zijn dat uw eindafrekening dit jaar hoger is dan verwacht.

Uw servicekosten worden onder andere beïnvloed door:

  • De energiebelasting: dit is een belasting die de overheid heft op het verbruik van elektriciteit en gas. Deze belasting kunnen zij elk jaar aanpassen. Zo betaalt u in 2025 weer 2% meer elektriciteitsbelasting en 2,6% meer belasting op gas dan in 2024.
  • Vastrechtkosten: dit zijn de kosten die een netbeheerder rekent voor het in stand houden van het energienetwerk. U moet deze ook betalen als u geen energie verbruikt. Ook deze tarieven kunnen jaarlijks stijgen.
  • BTW-tarief: het btw-tarief is in 2022 tijdelijk verlaagd geweest naar 9%. Maar sinds 1 januari 2023 is het weer 21%. Ook in 2025 blijft het 21%.

    Meer info over deze onderwerpen vindt u op de websites van de Belastingdienst en ACM: Energiebelasting, Vastrecht, BTW

Wat zijn servicekosten, waaruit bestaan ze en hoe worden ze afgerekend?

Algemeen

Servicekosten betaalt u bovenop uw kale huur. Hiervoor ontvangt u diensten. Er bestaan vaste servicekosten en variabele servicekosten. Voor de vaste kosten betaalt u een vast bedrag per jaar. De variabele kosten hangen af van het gebruik. Daarom betaalt u hiervoor een voorschot. Aan het einde van het jaar verrekenen we dit voorschot met de werkelijke kosten. Het kan dan zijn dat u moet bijbetalen of dat u juist geld terugkrijgt. De servicekosten berekenen we per kalenderjaar (1 januari tot en met 31 december). Uiterlijk 30 juni van het opvolgende jaar ontvangt u van ons de eindafrekening.

Mogelijke vaste servicekosten zijn: een glasverzekering, het ontstoppingsfonds, het serviceabonnement en zonnepanelen.

Mogelijke variabele servicekosten zijn: elektra algemene installaties, schoonmaken, glazenwasser en onderhoud groenvoorziening.

Lees meer over deze kosten in onze folder 'huurbetaling, huurtoeslag en service- & stookkosten.' 

Zitten de kosten van de glazenwasser in de schoonmaakkosten die ik maandelijks betaal?

Algemeen

Nee. De kosten van "glaswas" staan dan apart vermeld op de huurspecificatie. Als er geen kosten "glaswas" berekend worden kunt u zelf een glazenwasser inschakelen. 

Tot wanneer kan ik bezwaar maken tegen de hoogte van mijn servicekosten?

Algemeen

U mag bezwaar maken tot twee jaar na de datum van de afrekening. Het is echter het beste om dit al binnen 6 weken te doen. Wij kunnen uw bezwaar dan tijdig behandelen. Een bezwaar kunt u via deze link indienen.

Ik heb een afrekening servicekosten van mijn vorige woning ontvangen. Klopt dat?

Algemeen

Ja, dat klopt. Wij rekenen niet tussentijds af als u verhuist. Alle huurders, nieuwe en oude, krijgen de afrekening tegelijkertijd. 

Mijn servicekosten zijn verhoogd. Moet ik zelf mijn huurtoeslag wijzigen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Dit is geen verplichting, maar wij adviseren u dit wel te doen. Wij geven de nieuwe huurprijzen namelijk maar één keer per jaar aan de Belastingdienst door. Dit doen we altijd op 1 juli. Als de servicekosten daarna nog wijzigen, kan dat uw huurtoeslag beïnvloeden. Hoort de belastingdienst hier pas op de volgende 1 juli van? Dan verrekent zij dit met terugwerkende kracht met u. Dat kan vervelend zijn. 

Handig om te weten: Als u uw huurtoeslag wilt wijzigen vraagt de belastingdienst om uw rekenhuur. Dit is het bedrag van de kale huur plus de servicekosten. U vindt de kale huur in uw huurcontract of in de officiële brief over de jaarlijkse huurverhoging. Voor de servicekosten hanteert de belastingdienst 4 rubrieken:

  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • huismeesterkosten
  • kosten voor dienst- en recreatieruimten

U moet de werkelijke kosten opgeven, met een maximum van €12 per rubriek. U kunt dus maximaal €48 meerekenen voor uw huurtoeslag. Zit u al op het maximum per rubriek en wordt dat niet lager door de wijziging van uw servicekosten? Dan verandert er dus ook niets aan uw huurtoeslag en hoeft u de wijziging niet door te geven.

Ik heb bezwaar tegen de afrekening servicekosten. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wij raden u aan om eerst de veelgestelde vragen over servicekosten door te nemen. Vaak vindt u daar een verklaring voor de hoogte van uw afrekening. Bent u het daarna nog steeds niet eens met de afrekening? Dien dan hier uw bezwaar in.

Voor de afrekening servicekosten geldt dat u tot maximaal twee jaar na ontvangst van de afrekening een bezwaar kunt indienen. Ons advies is om dit liefst binnen zes maanden te doen.

Na ontvangst van een bezwaar hebben wij zes weken de tijd om het te behandelen.

Wordt de afrekening servicekosten automatisch afgeschreven?

Algemeen

Incasseren wij uw huur automatisch? Dan hoeft u niets te doen. U betaalt dan ook de afrekening servicekosten automatisch. Heeft u geen automatische incasso? Dan kunt u het bedrag zelf overmaken. Dit kan op 3 manieren:

1. Via de betaal-link in de e-mail
2. Door het bedrag over te maken naar bankrekening NL96 RABO 0316 2588 73 t.n.v. Woonplus Schiedam (vergeet dan niet uw klantnummer en factuurnummer te vermelden!)
3. Via uw Woonplus account onder tabje "Nota overzicht"

Waarom krijgen mijn buren een andere afrekening servicekosten dan ik?

Algemeen

Het kan zijn dat uw buren in de afgelopen periode meer of minder voorschot hebben betaald. Ook kan het zijn dat een van u pas recent in de woning is komen wonen. Denkt u dat er toch iets niet klopt? Neem dan alstublieft contact op met ons klantcontactcentrum.

Ik ben nabestaande van een huurder. Deze huurder krijgt nog geld terug van de servicekosten. Kan dit geld naar mijn rekening worden overgemaakt?

Algemeen

Bent u bij ons bekend als nabestaande en wettelijke erfgenaam van de huurder? Dan hebben wij de afrekening aan u toegestuurd. Wij kunnen het bedrag dan ook op uw rekening storten. U kunt het rekeningnummer hier zelf online wijzigen.

Wanneer past Woonplus het voorschotbedrag voor de servicekosten aan?

Algemeen

Zien we dat iedereen moet bijbetalen bij de eindafrekening? Dan is dat een teken dat het voorschotbedrag te laag is en kunnen we besluiten dit te verhogen. Een aanpassing kan ook nodig zijn vanwege een nieuw contract voor bepaalde diensten, zoals elektriciteit en schoonmaak. Dit jaar passen we de voorschotbedragen uitsluitend aan op basis van de eindafrekening.

Ik heb de afrekening servicekosten ontvangen en moet bijbetalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling afsluiten?

Algemeen

Ja, dat kan. U mag dit bedrag dan in 12 maandelijkse termijnen betalen. U kunt de betalingsregeling hier eenvoudig aanvragen. Lukt dit niet? Dan kunt u ook bellen met ons klantcontactcentrum. We helpen u graag.

Wat zijn subsidiale servicekosten?

Algemeen

Subsidiabele servicekosten zijn de kosten die u  mag meetellen voor de aanvraag van huurtoeslag. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.

Waarom betaal ik administratiekosten?

Algemeen

Woonplus beheert de administratie van de servicekosten voor uw woongebouw. Hier zijn kosten aan verbonden. Daarom bestaat een klein deel van de servicekosten uit administratiekosten.


Het antwoord op uw vraag niet gevonden?

Neem dan alstublieft contact op met ons klantcontactcentrum. Onze medewerkers helpen u graag. Klik hier voor de actuele contactgegevens.