Spotr

Veel gevraagd over Spotr

Ik heb gehoord dat er onderzoek wordt gedaan naar de binnenkant van de woningen van Woonplus. Klopt dat?

Algemeen

Ja, dat klopt. Wij vinden het belangrijk om het onderhoud aan onze woningen tijdig in te kunnen plannen. Dat kan echter alleen als we goed weten wat de staat van onze woningen is. Oók aan de binnenkant. Hoe goed is bijvoorbeeld uw badkamer of uw keuken nog? En wat is de technische staat van de binnendeuren en kozijnen? Op dit moment hebben wij daar onvoldoende inzicht in. Daarom gaan wij de binnenkant van circa 7000 woningen in kaart brengen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het bedrijf Spotr.

Wanneer een bewoner meerdere keren niet thuis is krijgt bewoner een brief in de bus met een QR code. Middels die code kan alsnog een afspraak gemaakt worden. Wanneer dit niet lukt kan via deze link ook een afspraak gemaakt worden. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfvHe7sE6wLCh-RMZAnSXlFqJNENM-G4kP5Anra_GenBVnWPQ/viewform

Wanneer komen jullie bij mij langs voor het onderzoek naar de binnenkant van mijn woning?

Algemeen

Het onderzoek wordt uitgevoerd door medewerkers van Spotr en duurt in totaal ongeveer een jaar. Voor de eerste serie woningen (circa 900) trekken zij maximaal 8 weken uit. Daarna komt de volgende serie woningen aan de beurt. Zo voeren wij dit onderzoek stapsgewijs uit. Is uw woning bijna aan de beurt? Dan krijgt u een brief van ons. Daarin staat in welke periode u de medewerker kunt verwachten. Het kan dus zijn dat u pas ver in 2023 aan de beurt bent.

Ik heb gehoord dat de medewerkers van Spotr foto’s komen maken van mijn huis. Klopt dat?

Algemeen

Ja dat klopt. De medewerker van Spotr krijgt van ons opdracht om een vast aantal bouwkundige zaken in uw woning te controleren. Van deze zaken maakt hij of zij foto’s. Daarbij respecteert de medewerker altijd uw privacy. Staan er persoonlijke eigendommen in beeld? En wilt u niet dat deze op de foto komen? Dan kunt u die verplaatsen of afdekken. Ook hoeft u zich geen zorgen te maken dat er personen in beeld komen. De medewerkers van Spotr houden zich strikt aan de lijst met bouwkundige zaken.

Waarvan maken de medewerkers van Spotr foto’s?

Algemeen

De medewerkers van Spotr controleren de volgende bouwkundige zaken in de woningen:

·         Keuken, badkamer en toilet 
De aanwezige keuken, de badkamer en het aparte toilet (indien aanwezig)

·         Binnendeuren
Alle deuren exclusief de voordeur, achterdeur of schuifpui

·         Binnendeurkozijnen 
De kozijnen van alle binnendeuren

·         Groepenkasten
Het elektra bord met schakelaars

·         Schakelmateriaal
Alle vaste voorzieningen voor het aan- en uitschakelen van elektra, zoals dimmers en lichtknoppen

·         Intercominstallatie
De installatie voor het op afstand openen van de voordeur

·         ROG-voorzieningen
De aanwezigheid van een vlonder op de galerij, een automatische deuropener of een stoeltjeslift

·         Cv-installatie
De aanwezigheid van een moederhaard

Tot slot noteert de medewerker ook uit hoeveel kamers de woning bestaat. Van deze kamers maakt hij of zij geen foto’s.

Hoe weet ik dat een medewerker echt van Spotr is?

Algemeen

Zodra uw woning bijna aan de beurt is, ontvangt u van ons ALTIJD een brief. Daarin kunt u lezen in welke periode de medewerkers van Spotr bij u kunnen langskomen. De medewerkers hebben deze brief bij hun bezoek bij zich. Verder dragen ze herkenbare bedrijfskleding met daarop het logo van Spotr en hebben ze een identiteitsbewijs bij zich.

Ben ik verplicht om de medewerker van Spotr toe te laten?

Algemeen

Nee, het verlenen van medewerking aan dit onderzoek is niet verplicht. U hoeft de medewerker niet binnen te laten. Deelname is een vrije keuze.

Ik heb een nieuwe keuken, WC en badkamer en onderhoud mijn huis heel goed. Is het dan wel nodig dat de medewerker van Spotr langskomt?

Algemeen

Ja. Het is belangrijk dat wij van al onze woningen een goed beeld krijgen. Oók de woningen die van binnen helemaal goed in orde zijn.

Moet ik mijn huis schoonmaken of opruimen voordat er foto’s van worden gemaakt?

Algemeen

Het is voor de medewerker van Spotr niet nodig om extra schoon te maken of op te ruimen. De kwaliteit van de genoemde bouwkundige zaken kan in ‘normale’ staat prima beoordeeld worden. Staan er persoonlijke eigendommen in beeld? En wilt u niet dat deze op de foto komen? Dan krijgt u altijd de kans om ze nog even te verplaatsen of af te dekken. Hecht u er toch veel waarde aan uw woning nog even netjes te maken voor de medewerker binnenkomt? Dan kunt u ook afspreken dat hij of zij iets later die dag nog even terug komt.

Kan de Spotr medewerker mij ook helpen met andere vragen of klachten die niet binnen de lijst met bouwkundige zaken vallen?

Algemeen

De medewerker van Spotr komt alleen langs voor de lijst met bouwkundige zaken. Hij of zij kan geen reparaties uitvoeren of meldingen doorgeven aan Woonplus. Reparatieverzoeken kunt u 24/7 doorgeven via dit formulier. Heeft u andere vragen of opmerkingen?

Neem dan contact op met ons klantcontactcentrum. 

Waar kan ik een klacht indienen over het huisbezoek van Spotr?

Algemeen

Heeft u het woningbezoek van Spotr als niet prettig ervaren?

Neem dan contact op met het klantcontactcentrum van Woonplus.

Waarom bezoeken de medewerkers van Spotr niet alle woningen van Woonplus?

Algemeen

Dat is niet nodig. Complexen die na 2010 zijn gebouwd of gerenoveerd, hebben we bijvoorbeeld al prima in beeld. Net als woningen waar intensief gewerkt wordt, zoals de woningen die deel uitmaken van het project Nieuwe Energie voor Groenoord. Ook woningen die in de komende vijf jaar grondig worden aangepakt, hoeven nu niet door Spotr te worden bezocht.