#Interview: Nisrine

“Ik schrok ontzettend toen ik de brandweer en politie in mijn straat zag staan en zag dat er rook uit mijn woning kwam. Mijn eerste gedachte was: ik heb toch zelf geen apparaat of iets dergelijks aan laten staan? Gelukkig bleek de brand niet in mijn woning te zijn. Maar toch waren de gevolgen ook voor mij enorm…” Nisrine Boudaghmas blikt terug op drie hectische maanden.Nisrine ontvangt ons in Schiedam-Zuid in haar frisse woning, voorzien van helderwitte muren en een gloednieuwe laminaat vloer. Terwijl haar dochters van 3 en 5 jaar aan een boterhammetje zitten, vertelt ze over die nare dag in april.

Potje janken
Het was een dag als alle anderen. Nisrine had haar dochters naar de opvang en naar school gebracht en reed terug naar huis. Niet veel later zag haar wereld er ineens heel anders uit. “Bij mijn benedenbuurman was brand uitgebroken – aangestoken, zo bleek later – en de brand was overgeslagen naar het portiek. Door de brandwerende voordeur sloeg het vuur gelukkig niet over naar mijn woning.” Ze hoopte dan ook dat ze ’s avonds gewoon weer in haar eigen bed zou kunnen slapen. Maar niets was minder waar. Door de rookontwikkeling was er veel rookschade in haar woning ontstaan. Bovendien waren de meterkasten volledig verwoest en dus was er geen water en elektriciteit in de woning. “Ik heb echt even een flink potje gejankt”, bekent Nisrine.

'Ik ben heel dankbaar dat we een dak boven ons hoofd hadden, maar fijn is het in een wisselwoning natuurlijk niet.'

Drie maanden wisselwoning
De eerste twee nachten brachten Nisrine en haar kinderen door in een hotel. Daarna kon ze terecht in een wisselwoning van Woonplus. Uiteindelijk zou ze daar maar liefst drie maanden verblijven, omdat het lang duurde voordat Stedin de meterkast weer op orde had. “Ik ben heel dankbaar dat we een dak boven ons hoofd hadden, maar fijn is het in een wisselwoning natuurlijk niet. Het is een ingerichte woning waar je in principe niks aan mag veranderen. Daardoor wordt het nooit een echt thuis. Woonplus was gelukkig wel heel meelevend en behulpzaam. Zo kreeg ik dezelfde dag nog nieuwe matrassen toen ik meldde dat ik ze te vies vond.” Na de eerste weken werd het contact met Woonplus wat minder. “Maar ja, dat is ook wel logisch. Op een gegeven moment is toch alles geregeld en kun je alleen nog maar wachten tot je terug kunt naar je huis. Ik ben dolblij dat het nu zo ver is.”

'Ik weet niet hoe ik het financieel had moeten redden als ik geen inboedelverzekering had gehad.'

Financiële schade
Een geluk bij een ongeluk was dat Nisrine een inboedelverzekering had afgesloten. Ze is daar nog steeds ontzettend blij mee. “Ik weet niet hoe ik het anders financieel had moeten redden. De brand was niet eens in mijn woning, maar als je ziet hoeveel kosten ik toch heb moeten maken! Alles was vies en stonk verschrikkelijk naar rook, dus ik moest bijvoorbeeld nieuwe kleding, handdoeken en beddengoed kopen. En wat denk je van de woning zelf? Er moest een nieuwe vloer in, nieuwe gordijnen, een verfje op de muren… het houdt maar niet op. En het is ook fijn dat de verzekeringsmaatschappij dingen als de schoonmaak voor je regelt. Je hebt op zo’n moment zoveel aan je hoofd: alle hulp is dan welkom.” Het hebben van een goede inboedelverzekering is inmiddels een stokpaardje van Nisrine geworden. Ze kan het niet laten om familie en vrienden steeds weer te vertellen hoe belangrijk het is. “En de meesten hebben het inmiddels ook geregeld”, constateert ze tevreden.


Bent u verzekerd tegen woningbrand?
Brand in huis of in de nabije omgeving kan voor veel schade zorgen. Ook rook- of roetschade en schade door bluswater kan voor een fikse kostenpost zorgen. Met een inboedelverzekering verzekert u alle spullen die in of om uw woning staan. Denk aan kleding, meubels, uw televisie en laptop, maar ook de fiets in uw berging of de tuinmeubelen op het balkon.

Tip: voorkom onderverzekering door een inventarislijst bij te houden. Daarop vult u van alle bezittingen de nieuwwaarde in. Dit zou u eigenlijk elke vijf jaar (en bij een verhuizing) moeten doen. Op de website van de Consumentenbond vindt u een voorbeeld van zo’n lijst.