#Interview: René Jeup

In november vorig jaar kreeg René Jeup te horen dat hij moest uitverhuizen. Zijn complex aan de Willem Pijperstraat gaat “vernieuwbouwd” worden. En dat kan alleen als er niemand meer woont. ‘Dat kwam wel een beetje als een klap ja die brief,’ bekent hij. ‘Maar eigenlijk ben ik er alleen maar op vooruit gegaan.’

De uitverhuizing van René ging ontzettend snel. Sinds 1 januari zit hij al in zijn nieuwe woning in de Beethovenflat. Op donderdag 7 oktober 2021 kreeg hij bezoek van Joery en Femke van Woonplus. ‘Dat waren hele lieve mensen’, vertelt hij. ‘Ze zeiden tegen me: “Nou meneer, wij zijn hier om te horen wat u wilt.” Ze vertelden dat ik een half jaar lang zelf mocht zoeken via Woonnet Rijnmond. Maar ik heb geen computer en ik kan daar ook niks mee. Dus ik zei dat dat echt niks ging worden.’

Duidelijke wensen
Hij had wel goed nagedacht over zijn wensen. ‘Ik ben een autist’, vertelt hij terwijl hij zijn autistenpas laat zien. ‘Ik heb 31 jaar op de Willem Pijperstraat gewoond. Maar 10 jaar geleden heb ik het gas laten afsluiten. Ik dacht als het fout gaat in mijn hoofd, dan gaat het met dat gas misschien ook een keer fout. Ik was bang dat ik zo’n “verwarde man” zou worden die brand in huis veroorzaakt. Dus ik wilde alleen ergens heen waar alles elektrisch was. Ik wilde het liefst ook gewoon in de buurt blijven en ik vond een tweekamerwoning ook wel genoeg. Ook al heb ik recht op drie. Deze flat kende ik al. Ik wist dat het een seniorenflat was. Maar ja, ik ben 61. Dus dat kon ook.’

Overweldigd
En toen ging alles snel. Een week later werd hij al gebeld dat er een appartement beschikbaar was. Hij ging kijken met zijn zus. ‘Ik kwam hier binnen en werd helemaal overweldigd. Het is hier groter dan wat ik had. Met een mooie grote douche. En dan dat uitzicht. Ik woonde op de derde. Dit is de 17e. Mijn zus zei: “Als je dit weigert dan heb je een probleem.” René lacht hartelijk. ‘Nou, mijn zus is maar een klein mager vrouwtje, maar ik heb toch liever niet dat ze boos wordt.’ Vanuit de slaapkamer ziet hij zijn oude woning staan. ‘Ik ben alleen maar het zebrapad overgestoken’ zegt hij. ‘En de lucht in gegaan.’ Bijna had hij naast z’n broer gewoond, op de eerste. Maar die woning ging naar een ouder koppel uit zijn woonblok. 

‘Deze flat is wel veel duurder. Ik betaalde € 402,- en deze kost € 633,-. Eerst denk je dat dat niet kan. Maar dat kan dus wel. Ik ga eigenlijk maar € 39,- meer betalen. Voor de rest krijg ik huursubsidie.’ Hij maakt zich wel een beetje zorgen of andere mensen dat wel begrijpen. 'Je kijkt toch naar wat je hebt. En als je maar € 400,- betaalt, ga je dus niet kijken naar woningen van boven de € 600,-. Dat moet wel goed uitgelegd worden. Sommige mensen snappen dat gewoon niet.’ 

Een nieuw begin
Nu alles bij hem zo snel en soepel gegaan is, helpt hij z’n oude buren waar hij kan. Als iemand iets niet lijkt te begrijpen, legt hij het geduldig uit. Want René heeft een groot hart. Zijn lijf is na jaren van zware arbeid versleten. Daardoor is hij al tien jaar geleden afgekeurd. Maar stilzitten kan hij niet. Hij doet veel vrijwilligerswerk voor het WOT in zijn wijk. Om daar te komen, hoeft hij voortaan alleen nog maar in de lift te stappen. Want het kantoortje van het Wijkondersteuningsteam zit in de plint van zijn flatgebouw. En nu we het over die lift hebben… voor zijn versleten knieën is dat eigenlijk toch ook een stuk beter. Nee, het mocht dan wel een verplichte uitverhuizing zijn. Voor René blijkt het een prachtig nieuw begin.


Stedelijk Sociaal Plan
Verplicht uitverhuizen is best ingrijpend en maakt vaak emoties los. Het is allereerst een afscheid van een vertrouwde omgeving. Maar het kan ook, net als voor René, een welkom nieuw begin zijn. Dat laatste gunnen we natuurlijk iedereen. Daarom proberen we onze huurders zo goed mogelijk te begeleiden.

  • Voor een uitverhuistraject nemen we ruim een jaar de tijd.
  • We komen bij iedereen persoonlijk op bezoek en nemen het Stedelijk Sociaal Plan door. Hierin zijn gelukkig al heel veel zaken geregeld. We bespreken de woonwensen en leggen uit hoe het zoeken in zijn werk gaat. We krijgen dan direct een goed beeld hoeveel hulp iemand nodig heeft.
  • Mensen kunnen zelf zoeken, maar woningen in Schiedam kunnen we net als bij René ook direct bemiddelen. Omdat hij al 31 jaar op de Willem Pijperstraat woonde, was hij snel aan de beurt. Directe bemiddeling gaat namelijk op basis van woonduur.
  • Iedereen krijgt urgentie en wij regelen de inschrijving bij Woonnet.
  • Mensen krijgen zes weken verhuistijd en betalen daarvoor geen dubbele huur.
  • Ieder huishouden krijgt, op dit moment, een verhuiskostenvergoeding van € 6.334,-
  • Mensen kunnen gebruik maken van de klussendienst.

Meer informatie?
Het Stedelijk Sociaal Plan kunt u op deze pagina terugvinden. U vindt daar ook een filmpje waarin we het plan kort en bondig uitleggen. Heeft u andere vragen over uitverhuizen? Neem dan contact op met ons klantcontactcentrum.