Reparatie en onderhoud

Veel gevraagd over Reparatie en onderhoud

Plaatst Woonplus ook designradiatoren?

Nee, er worden door Woonplus alleen plaatradiatoren geplaatst en geen designradiatoren.

Mag ik huisdieren in mijn woning?

Ja, dit mag, zolang het geen diersoort is wat in de wet is aangewezen als beschermde diersoort en/of waarvan het houden strafbaar is gesteld, dan wel van een soort dat niet als huisdier gehouden mag worden gelet op regelgeving betreffende de volksgezondheid of anderszins (zie huurvoorwaarden).

In welke regio's mag ik reageren op woningen als ik een urgentie heb?

Uw urgentie is in alle zes Urgentieregio’s in de woningmarktregio Rotterdam geldig. U geeft bij het aanvragen van urgentie wel aan wat de Urgentieregio van uw keuze is. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Woonnet Rijnmond. 

Kan iemand mij helpen bij vragen over de subsidie regeling Schiedam Waterklaar?

Ja, dat kan. U kunt hiervoor terecht bij Alfred van ’t Hoff, afkoppeladviseur bij de gemeente Schiedam. Hij geeft u graag persoonlijk advies over de subsidie mogelijkheden. U kunt Alfred bereiken via telefoonnummer 14010 of contact@schiedam.nl. 

Het volmachtformulier is voor de gemeente het bewijs dat wij als eigenaar van de woning akkoord zijn met de werkzaamheden. U vindt dit formulier op de website van de gemeente bij 'subsidie-waterklaar'.Vul het in en stuur het samen met een korte toelichting van uw plannen naar ons klantcontactcentrum. Dit kan via email (stuur deze dan naar wps@woonplus.nl) of per post. U ontvangt het dan ondertekend weer retour. Natuurlijk kunt u ook even bij ons langskomen. Wij kunnen het formulier dan direct ondertekenen.

Mag ik mijn regenton achterlaten als ik verhuis?

Als u de woning verlaat mag u kiezen: u kunt de regenton meenemen of ter overname aanbieden aan de volgende huurder. Neemt u de regenton mee? Dan moet u alles weer in de oorspronkelijke (deskundige) staat terugbrengen. Het aanbrengen van een zogenaamde “schuifmof” kan hiervoor gebruikt worden. Een medewerker van Woonplus controleert bij het verlaten van de woning of alles in orde is.

Kan Woonplus mijn gasaansluiting afdoppen?

Ja, dat kan. Neemt u contact op met onze klantenservice. 

Mijn toilet blijft doorlopen, hoeveel extra kosten brengt dit met zich mee?

1000 liter water kost €0.79. In een doorlopend toilet loopt 25 liter water per dag. Dit betekent dat een toilet dat 24 uur per dag doorloopt, dagelijks €0.47 kost.


Mag ik op mijn balkon barbecue├źn?

Nee, dat mag niet wegens brandgevaar. 

Heeft u een electrische barbecue? Dan is het wel toegestaan. 

Om naar de berging te gaan heb ik meerdere trappen en het wordt steeds lastiger om mijn fiets naar beneden en boven te krijgen, wat moet ik doen?

Woonplus doet hier niets aan.

Hoeveel filters ontvang ik?

Volgens de handleiding moeten de filters eens in de drie maanden verwisseld worden. Breman levert 1 keer per jaar 5 filters. Dit zou voldoende zijn voor 15 maanden.

De bedrading van mijn lamp in mijn woning is verbrand / doorgebrand, komen jullie dit herstellen?

Het is belangrijk om eerst te controleren of de kortsluiting niet door uw eigen lamp of het bolletje erin is gekomen. Vervang daarom eerst het bolletje én de armatuur. Doet de lamp het dan nog steeds niet? Dan kunt u een reparatieverzoek indienen voor het aansturen van een elektricien. Blijkt het tijdens het bezoek van de elektricien dat het toch aan uw eigen lamp of armatuur lag? Dan worden de kosten van het bezoek van de elektricien doorbelast aan u. Vervang daarom eerst uw lamp en armatuur.

Een armatuur is een fitting voor een lichtbol, u draait deze lichtbol hierin. (of een andere uitleg voor armatuur omdat weinig mensen dat kennen)

Is het als huurder toegestaan om huisdieren als kippen, honden of schapen in de tuin te houden?

Nee dit is niet toegestaan. Dit is vastgelegd in de bijlage van de huurovereenkomst.

Ik heb snel een woning nodig maar kom niet in aanmerking voor urgentie. Wat zijn de mogelijkheden?

- 20:00 direct kans op Woonnet Rijnmond
- 20:00 Lotingswoningen Woonnet Rijnmond
- Particuliere verhuur

Komt er iemand mijn natuurlijke ventilatie schoonmaken?

U bent zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de roosters. Woonplus schakelt niemand in die dit voor u komt doen.

Slot van de algemene deur is vervangen maar nu past mijn sleutel niet meer, wat nu?

Dit heeft ermee te maken dat het slot nog nieuw is. het kan zijn dat er wat hapertjes aan de sleutel zitten waardoor hij nu niet meer lijkt te passen. Als u de sleutel een aantal keer heen en weer haalt, is dit probleem bijna altijd weer opgelost. Om dit wat soepeler te laten gaan kunt u de sleutel inspuiten met wd40 of een stukje groene zeep langs de sleutel halen.

Ik word gestalkt door mijn ex-partner en wil graag de sloten van mijn woning veranderd hebben, is dit mogelijk?

Dit is mogelijk, echter wel op eigen kosten. De sloten van het portiek kan Woonplus helaas niet wijzigen omdat iedereen in uw complex hier gebruik van maakt. U kunt indien nodig altijd contact opnemen met de politie,  zij kunnen helpen bij het zoeken van een geschikte oplossing.

Waar moet mijn zonwering aan voldoen?

Voordat u zonwering plaatst, moet u hiervoor toestemming vragen van Woonplus. Deze toestemming kunt u aanvragen via kan er een aanvraag gedaan worden. Indien u toestemming krijgt van de opzichter, moet de zonwering aan de volgende kwaliteitseisen voldoen:

Bouwkundige aspecten:
1. voor het aanbrengen van zonwering aan de openbare weg moet u een vergunning aanvragen bij het college van Burgemeesters en Wethouders van Schiedam
2. De bevestiging moet constructief verantwoord zijn.
3. De vrije doorloophoogte moet 2.20 meter bedragen.
om eenheid in het complex te bewaken moet de kleur gebruikt worden die in het complex het meeste gebruikt wordt.
5. Als blijkt dat bij controle de zonwering niet goed is bevestigd zal Woonplus Schiedam eisen dat A: de zonwering op de juiste wijze wordt gemonteerd; B: de zonwering wordt verwijderd.

Onderhoudstechnische aspecten:
6. Woonplus voert geen onderhoud uit aan de zonwering.
7. U moet zelf zorgdragen voor tijdelijke verwijdering als Woonplus Schiedam werkzaamheden moet uitvoeren op of bij de plek waar de zonwering geplaatst is.

verhuurtechnische aspecten:
8. bij het einde van de huurovereenkomst moet de zonwering verwijderd worden. Eventuele ontstane schade aan de gevel moet worden hersteld op kosten van de huurder.
9. de nieuwe huurder mag de zonwering overnemen onder dezelfde voorwaarden.
10. de huurder kan geen aanspraak maken op een financiële vergoeding bij het einde van de huur.

ik heb een verdachte mail van Woonnet Rijnmond gehad, wat moet ik doen?

-kijk op de site van Woonnet Rijnmond. Vaak wordt daar al gewaarschuwd voor fishing mails.

-kijk bij correspondentie in uw Woonnet Rijnmond account of er mails verstuurd zijn.

-vraag naar het bedrag wat gevraagd wordt over te maken (iets anders dan 10 = phishing) en controleer de mail op spelfouten.

- Heeft u al gereageerd op de mail? Bel direct uw bank! 
  zo nee: verwijder de mail direct. 





Plaatsen jullie ook kindersloten?

Nee deze worden niet door Woonplus geplaatst.

Waar kan ik mijn gemaakte foto's naartoe sturen?

Foto's van schade aan uw woning kunt u mailen naar woonplus@woonplus.nl

U kunt de foto's ook insturen via het contactformulier op de website of via het contactformulier in uw eigen Woonplus omgeving. 

Binnen hoeveel dagen wordt de verhuiskostenvergoeding uitbetaald?

Woonplus betaalt de verhuiskostenvergoeding in twee termijnen. De eerste termijn bedraagt 60%. Deze krijgt u uitbetaald bij opzegging van de huurovereenkomst. De tweede termijn bedraagt 40%. Deze krijgt u binnen twee weken na inlevering van de sleutels uitbetaald.

Alle uitbetalingen verlopen via een bankoverboeking. Woonplus betaalt niet contant uit. Een eventuele betalingsachterstand wordt verrekend met de verhuiskostenvergoeding.

Ik ga verbouwen en ik heb veel grofvuil en ik wil een container via woonplus huren.

Al uw grofvuil kunt u inleveren bij de milieustraat van Irado. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U dient wel een geldig identiteitsbewijs te tonen (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) om aan te tonen dat u inwoner bent van Schiedam.

Ook kunt u online een afspraak maken om uw grofvuil op te laten halen, hiervoor geldt een wachttijd van twee weken. Op de website van Irado vindt u de aanbiedregels voor grofvuil.

Wie vuil naast de container zet, kan van de gemeente een boete krijgen.

Ik heb helemaal geen water in de woning, wat nu?

Wanneer u geen water heeft in de woning dient u contact op te nemen met Evides  0900 0787.

Wat te doen met een eenzijdige huuropzegging?

Een eenzijdige huuropzegging moet ingevuld en getekend worden door beide bewoners.

De druk van mijn cv ketel is te hoog, wat nu?

De druk van de ketel wordt aangegeven tussen de 0 en 4 bar. Tussen de 1-2 bar is goed of groen, wanneer de druk boven de 2 bar komt is dit te hoog. U kunt dan de ketel iets laten leeglopen, dit kunt u ook doen door uit een van uw radiatoren wat water te laten lopen. Het drukvat is beveiligd tot 3 bar en boven de 3 bar is de kans op lekkages door een te hoge druk heel erg groot. 

Mijn keuken, douche en/of toilet word gerenoveerd. Moet ik in de woning blijven?

Ja, een renovatie duurt een aantal dagen. De aannemer bespreekt met u wat de opties zijn om optimaal van uw woning gebruik te blijven maken.

Ik wil graag dat mijn gasaansluiting weer aangesloten wordt.

Woonplus gaat de komende 10 jaar van het gas af. Mocht u dit toch aangesloten willen hebben dan betaalt u de kosten zelf.

Mijn slimme meter geeft de meterstanden niet aan, wat moet ik doen?

U kunt contact opnemen met Stedin.

Kunnen jullie zien wie mijn energieleverancier is?

Nee, dit heeft u zelf afgesloten en kunnen wij niet voor u zien. 

Ik heb geen internet-/telefoonaansluiting in mijn woning, wie legt dit aan?

Woonplus verhuurt woningen zonder een internet-/telefoonaansluiting. Mocht u dit willen dan kunt u terecht voor een telefoonaansluiting bij KPN. Een internetprovider is volledig naar eigen keuze.

Hoe maak ik een ventilatierooster schoon?

Er zijn veel verschillende soorten ventilatoren en luchtroosters. Voor alle soorten geldt, dat ze alleen goed werken als ze schoon
zijn. Schroef of klik voor grondige reiniging de roosters en/of ventilatoren van de muur. Laat ze in een sopje weken en maak ze vervolgens met een vochtige doek helemaal schoon. Vaak zit er in een rooster een filter, laat ook deze weken in een sopje zodat alle vuilresten verdwijnen.


Let op: Heeft u een mechanische ventilatie, haal het filter er dan voorzichtig uit, anders kunnen de instellingen van het apparaat wijzigen. Ventilatieschuiven in het  raam kunt u schoonmaken met de stofzuiger.

Mijn elektrische boiler werkt niet meer hoe komt dit?

Er zijn diverse oorzaken mogelijk als je elektrische boiler niet meer werkt.

De stop in je meterkast is doorgeslagen. Let op: in sommige gevallen heeft een boiler een eigen groep in de meterkast.


De waterleiding is lek. Met name in de winter komt dit vaak voor, in verband met bevriezing van de leidingen. Als er onvoldoende water in het vat zit, zal het verwarmingselement niet aan gaan.


Krijg je voldoende water, maar is de temperatuur lauw? Dan kan kalkaanslag op het verwarmingselement de oorzaak zijn. Met name in gebieden met ‘hard water’ komt dit regelmatig voor.

Wat moet u doen na een inbraak?

Wanneer er is ingebroken, dan is dit best behoorlijke schrikken. Wat zijn de belangrijkste dingen die u moet doen na een inbraak?

Doe zo snel mogelijk aangifte. De politie heeft een speciaal telefoonnummer: 0900-8844. Mocht het ernstig zijn en heeft u inbrekers op heterdaad betrapt of er zijn gewonden gevallen, bel dan altijd met 112. Voor het geval dat de politie langskomt, is het nodig om de ruimte waar is ingebroken verder niet te betreden en niets aan te raken of te verplaatsen. Dit is de beste manier om sporen veilig te stellen, zoals vingerafdrukken.

Neem contact op met de klantenservice van Woonplus om de inbraakschade te herstellen.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100 

Woonplus heeft binnen 2 weken een Proces-Verbaal van u nodig om de kosten te dekken. Is er geen Proces-Verbaal dan zullen de kosten aan u doorberekend worden.

Ik heb last van rioolvliegjes naar aanleiding van een rioollekkage, doen jullie hier wat aan?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Door de ventilatie komt de barbecue-lucht van de buren in mijn woning. Wat kan Woonplus hier aan doen?

Hier kunnen wij helaas niks aan doen. Als de wind net op het ventilatiesysteem staat zal de geur binnen komen.

Misschien kunt u uw buren vragen op een andere plek te gaan barbecueën.

Ik ben een nieuwe huurder en heb een klacht over de staat van de woning. Wat kan ik doen?

U heeft met de woonmakelaar door de woning gelopen en akkoord gegeven op de opleverstaat voor de staat van de woning. Tot onze spijt heeft u toch een klacht over de staat ervan. U kunt uw klacht op verschillende manieren bij ons indienen:

Online:

klacht melden

Per brief: Woonplus Schiedam, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Ik heb een extra sleutel/ tag nodig wat moet ik doen?

Voor een normale sleutel kunt zelf contact opnemen met een willekeurige slotenmaker. Dit is voor uw eigen rekening.

Heeft u een certificaat sleutel of een tag dan dient u contact op te nemen met Woonplus, de kosten blijven voor u zelf en bedragen 20 euro maar de sleutel/tag moet bij Woonplus besteld worden.

Ik wil mijn tuin ophogen, kan ik via Woonplus zand bestellen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

De sleutels zijn in de liftschacht gevallen. Wat moet ik doen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Ik wil graag een thermostaatkraan. Kan ik die aanvragen?

Ja dat kan. Een thermostaatkraan kan geplaatst worden op eigen kosten. De kraan kost  €151,25  inclusief btw. 

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Ik heb een vraag over een scootmobielplek/driewieler wat nu?

Neem contact op met de ROG 010 870 1111
Maandag t/m vrijdag 08.30 - 14.00 uur

Ik heb een vraag over een scootmobielaansluiting wat moet ik doen?

Neem contact op met de ROG 010 870 1111
Maandag t/m vrijdag 08.30 - 14.00 uur

De aannemer heeft nog geen contact met mij opgenomen voor het maken van de afspraak wat nu?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Hoe vraag ik een verhoogd toilet aan?

Een verhoogd toilet kost €190,00 inclusief btw. 

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus:


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Er is een verzakking in mijn tuin, wat moet ik doen?

De eerste 2 meter vanuit de gevel is voor Woonplus. Ook als het gaat om een hemelwaterafvoer betreft die de verzakking veroorzaakt. Betreft het de gehele tuin dan dient u zelf uw tuin op te hogen. U kunt hiervoor zand aanvragen bij Woonplus, maximaal 3 kuub per jaar.

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Er is stankoverlast in de algemene ruimte. Wat nu te doen?

U kunt dit melden:


Online: klik op overlast melden van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Ik wil graag elektrisch gaan koken. Wat nu?

Woonplus heeft van u een foto nodig van de meterkast om te zien wat nodig is om elektrisch te kunnen koken in uw woning. Neem contact op met de klantenservice van Woonplus.

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Ik wil graag een extra stopcontact, kan dat?

Een extra stopcontact wordt niet door Woonplus geplaatst, ook niet in de meterkast. U mag dit wel zelf aanbrengen. Via het formulier "zelf aangebrachte verandering" kan er een aanvraag gedaan worden.

De gasslang van mijn gasfornuis lekt of zit los. Kan woonplus dit voor mij repareren?

Een gasslang moet u zelf laten repareren of vervangen.

Wie is verantwoordelijk voor onderhoud aan nieuwbouw of vernieuwbouw?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus


Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.

Ik wil graag contact met de aannemer wat moet ik doen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus


Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.

Ik heb in mijn leiding geboord. Wat moet ik doen?

U moet de leiding zo snel mogelijk door een erkende installateur laten repareren. Dit is voor uw eigen rekening.

De rookgasafvoer (rga) is verstopt wat moet ik doen?

U mag zelf contact opnemen met de firma TOS. Telefoonnummer : 010-4383599.

Ik heb een reparatieverzoek ingediend. Hoe staat het daarmee?

Neem contact op met de klantenservice voor meer informatie. Dit kan op twee manieren:

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100.

Ik heb een klacht over een reparatie die niet goed is uitgevoerd. Waar meld ik dat?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Bij het uitvoeren van onderhoud hebben jullie schade aan mijn woning of spullen veroorzaakt. Hoe kan ik deze schade verhalen?

Is er tijdens werkzaamheden schade veroorzaakt door een van onze vakmannen of een door Woonplus ingeschakeld bedrijf? Dan verzoeken wij u binnen 24 uur contact met ons op te nemen.
Maakt u zo mogelijk foto's, geef een omschrijving van de schade en waaraan en maak een schatting van het schadebedrag. Nadat u de schade bij ons heeft aangemeld nemen contact met u op.

Het melden van schade kan op verschillende manieren:


Online: via het contactformulier van Woonplus.

Per brief: Woonplus Schiedam, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Ik heb overlast van de aannemer. Wat kan ik doen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus


Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.

Onder ons staat een woning leeg en het raam staat nog open. Wat nu?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Ik betaal nog steeds voor de huur van mijn geiser, deze is opgehaald door Woonplus wat nu?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.
Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Hoe verf ik een systeemplafond?

Je kunt een systeemplafond schilderen met 2 mogelijkheden.

Ten eerste gebruik je hiervoor een latex verf. Zorg er wel voor dat je een goede latex koopt die je later kun verdunnen met water. Omdat je met een goedkopere latex alles 2 x moet sausen. Een wat duurdere latex dekt in een keer. Ook wanneer je water toevoegt. Je moet ook niet een te dikke latex aanbrengen. Anders wordt je structuur in je plaat minder .Vandaar een verdunning met water van plusminus 15% . Wanneer je een systeemplafond gaat sausen haal je eerst de plaat eruit. Daarna ga je het goed ontvetten. Gebruik niet te veel water, omdat de platen van een systeemplafond poreus zijn. Hierna kun je de latex aanbrengen.

Ten tweede kun je de platen ook behandelen met een krijtverf
Deze krijtverf zorgt ervoor dat de structuur niet dicht gaat. Dit kun je dan in meerdere malen opbrengen. De metalen lijsten ook schoonmaken. Het geheel wordt dan weer fris. Je kunt uiteraard de metalen lijsten ook schilderen met een lakverf. Je moet dan wel eerst een multiprimer aanbrengen alvorens te gaan lakken.

Hoeveel kg kan mijn gipsmuur dragen?

Gaat u zware voorwerpen ophangen aan een gipsplaten wand? Breng dan vooraf (bij het plaatsen van de wand) al verstevigingen aan in de muur. Voorwerpen tot zo'n tien kilogram kunt u aan een gipsplaten plafond/muur bevestigen met speciale plafondpluggen. Deze worden ookwel tuimelpluggen genoemd.

Ik moet een verklaring belasting op leidingwater invullen van Evides? Hoe doe ik dit?

Evides vraagt om het aantal watermeters in huis in te vullen (per WOZ beschikking=gehuurde adres).

Het kan zijn dat u 1 watermeter heeft, maar het kan ook zijn dat u een extra watermeter heeft die bijvoorbeeld in de schuur te vinden is. In deze brief wordt tevens gevraagd naar het invullen van de stand, deze is dan af te lezen op de meter zelf.