Reparatie melden

Veel gevraagd over Reparatie melden

Ik heb een klacht over het groot-onderhoud aan mijn woning. Waar meld ik dat?

U kunt uw klacht hier melden:


Online: klik op het

klacht melden

van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Ik ben niet tevreden over de kwaliteit van de oplevering van mijn nieuwe woning. Waar kan ik terecht?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op

klacht melden

bij Woonplus
Per brief: Woonplus Schiedam, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Ik ervaar overlast van een onverklaarbaar geluid in mijn woning. Waar komt dit vandaan en wat kan woonplus ertegen doen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Er is niemand op de voor inspectie verschenen, wat nu te doen?

Heeft u een kaartje in de bus gevonden? Daar staat op wie bij u langs is geweest. 

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Er ligt afval/bouwmateriaal op de stoep voor mijn huis. Wat kan ik daar tegen doen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Kan ik een vergoeding voor onderhoudskosten krijgen die ik heb moeten maken?

Wanneer u kosten heeft moeten maken die eigenlijk voor rekening van Woonplus zijn dan beoordeelt de opzichter of uw aanvraag terecht is. Is dit terecht, dan vergoedt Woonplus de kosten. Woonplus vergoedt in dat geval alleen kosten waarvan u een schriftelijk bewijs heeft, zoals een factuur of betaalbewijs. Stuur deze dus mee bij uw aanvraag.

U ontvangt binnen 2 weken na uw aanvraag een schriftelijke reactie van Woonplus.

 U kunt uw aanvraag sturen naar de Klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Per brief: Woonplus Schiedam, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Mag ik mijn voordeur schilderen?

De buitenzijde van de voordeur is op kleur die Woonplus heeft aangebracht, wanneer u dezelfde RAL code gebruikt dan mag u de voordeur verven. 

U kunt de RAL code opvragen door contact op te nemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

De binnenzijde van de voordeur mag op kleur naar wens geschilderd worden.

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud aan WMO-aanpassingen in de woning?

ROGplus is de uitvoeringsorganisatie van een deel van de Wmo voor de bewoners van gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Vanaf 1 januari 2015 voert ROGplus ook een deel van de taken uit die nu nog onder de AWBZ vallen.

ROGplus verzorgt de indicatiestelling voor maatwerkvoorzieningen. 

Ook regelt ROGplus de ondersteuning en voorzieningen. 

Woonplus helpt graag met de aanpassingen in uw woning. Deze kunnen worden uitgevoerd als wij daarvoor toestemming hebben gekregen van ROG plus.

Heeft u zorg nodig en u bent een inwoner van Schiedam? Neem dan contact op met de ROG 010 870 1111
Maandag t/m vrijdag 08.30 - 14.00 uur

Ik huur een geiser van Eneco en die is defect. Waar meld ik dat?

U kunt de geiserstoring 24 uur per dag telefonisch melden.
Bel hiervoor rechtstreeks met Eneco via tel. (088) 895 50 00.

Moet uw geiser vervangen worden voor een elektrische boiler? Dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100.

 Tip: U kunt op de afrekening van gas, water en licht controleren of u een geiser van Eneco huurt.

Hoe kom ik er achter of ik een geiser van ENECO huur?

Op de afrekening van het gas, water en licht kunt u controleren of u een geiser van Eneco huurt. Huurt u een geiser van Eneco dan kunt u de storing 24 uur per dag rechtstreeks melden aan Eneco via telefoonnummer (088) 895 50 00.

Is de leverancier u nog steeds onbekend, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Klantenservice: 

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.

Mijn keuken is verouderd. Kom ik in aanmerking voor een nieuwe keuken?

Nee, u komt alleen in aanmerking voor een nieuwe keuken als uw huidige keuken vanwege slijtage en normaal gebruik niet meer functioneert. Dit is ter beoordeling aan de opzichter van Woonplus. Wilt u hiervoor een afspraak maken? Neemt u dan contact op met onze afdeling Klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.

Wanneer wordt er iets vervangen in mijn woning?

Woonplus kan dingen in uw woning vervangen. Dit doen we alleen als ze door normale slijtage en gebruik niet meer functioneren of gebruikt kunnen worden. De opzichter van Woonplus beoordeelt dit. We zullen het altijd eerst proberen te repareren. Lukt dat niet, dan vervangen wij het.

Repareert Woonplus de geiser die mijn eigendom is?

Is de geiser uw eigendom, dan kunt u voor dit reparatieverzoek helaas geen beroep doen op Woonplus Schiedam. De reparatie is voor uw eigen rekening.
Indien uw geiser vervangen moet worden voor een eletrische boiler, dan verzoeken wij u contact op te nemen met onze afdeling Klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.



Mijn toilet is verouderd. Kom ik in aanmerking voor vervanging?

Nee, u komt alleen in aanmerking voor een nieuw toilet als uw huidige toilet niet meer functioneert. Dit geldt alleen als de oorzaak slijtage en normaal gebruik is. Dit is ter beoordeling aan de opzichter van Woonplus. Wilt u hiervoor een afspraak maken? Neemt u dan contact op met onze afdeling Klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.

Wanneer wordt mijn CV-installatie vervangen?

Uw cv-installatie kan vervangen worden. Dit doen we alleen als deze door normaal gebruik of slijtage kapot is en niet meer kan worden gerepareerd. Breman komt bij u langs voor de reparatie en geeft een terugkoppeling aan de opzichter van Woonplus wanneer deze vervangen dient te worden.

10 Stappenplan cv-ketel Breman
Noteer bij toestellen zonder waakvlam eerst de storingscode. Daarna op de resetknop drukken en/of de stekker (1 minuut) uit het stopcontact halen.

Stap 1 t/m 5
1. Zit de stekker in het stopcontact?
2. Is het toestel ingeschakeld?
3. Is er spanning? Controleer de zekeringen en/of aardlekschakelaar.
4. Is er voldoende water in de installatie aanwezig (2 bar)?
5. Staan de gaskranen open? Controleer dit bijvoorbeeld in de meterkast.

Stap 6 t/m 10
6. Hoort u borrelgeluiden? Ontlucht de installatie, indien nodig bijvullen.
7. Staat de kamerthermostaat hoog genoeg ingesteld?
8. Druppelt er warm water uit de kraan (bij combitoestellen)?
9. Staan er voldoende radiatorkranen open voor een goede doorstroming?
10. Is het zeefje in de kraan of douchekop kalkvrij en schoon?

Mijn badkamer is verouderd. Kom ik in aanmerking voor vervanging?

Nee, u komt alleen in aanmerking voor een nieuwe badkamer als uw huidige badkamer niet meer functioneert. Dit geldt alleen als de oorzaak slijtage en normaal gebruik is. Dit is ter beoordeling aan de opzichter van Woonplus. Wilt u hiervoor een afspraak maken? Neemt u dan contact op met onze afdeling Klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100.

De kamerthermostaat van mijn centrale verwarming werkt niet. Wat moet ik doen?

Heeft u een Toon van Eneco? Dan is onderhoud voor u zelf. Is het een thermostaat van Woonplus dan kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op reparatieverzoek
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

De leiding van een verwarmingsradiator lekt. Wat moet ik doen?

Als er een leiding van uw verwarmingsradiator lekt, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Direct regelen: 

Telefonisch:  (010) 20 45 100  van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 - 11.00 uur

De mechanische ventilatie in mijn woning werkt niet (goed). Wat moet ik doen?

Als de mechanische ventilatie in uw woning niet goed of niet werkt, dan kunt u een reparatieverzoek indienen.

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 - 11.00 uur - (010) 2045100 

De radiator(en) wordt niet warm. Wat moet ik doen?

Staat uw individuele centrale verwarming in storing en functioneert deze niet? Controleert u eerst of de waterdruk in uw cv-ketel wel voldoende is en vul deze zo nodig bij. Heeft u een serviceabonnement dan kunt u gebruik maken van de vakman die de installatie bij vult.

Bekijk de video "Hoe vul ik mijn cv bij"

Werkt uw cv-installatie dan nog niet, dan kunt u voor alle storingen rechtstreeks contact opnemen met onze cv-installateur:  Breman (010) 298 33 50

Storing aan gemeenschappelijk verwarming (blokverwarming) Voor een storing een aan een gemeenschappelijke cv-installatie (blokverwarming) kunt u contact opnemen onze afdeling Klantenservice:

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100 

Een radiator/leiding/kraan is defect. Wat moet ik doen?

Als er een radiatorkraan defect is, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het van Woonplus


Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Er is een ruit gebroken en of gescheurd. Wat moet ik doen?

U bent via Woonplus verzekerd voor glasbreuk en kunt direct telefonisch contact opnemen met Centraal Beheer: 0800 -022 99 55.

Bent u huurder in een VVE complex neem dan contact op met Woonplus Schiedam 010-2045100 Zij helpen u verder.

Is de ruit gebroken en/of gescheurd door eigen toedoen? Dan kunt u geen gebruik maken van de verzekering en moet u zelf de ruit herstellen bij een glashandel naar keuze.

Ik heb geen warm water uit het collectieve warmwatersysteem. Wat moet ik doen?

Als er geen warm water uit het collectieve warmwatersysteem in uw flat komt, dan kunt u dit op de volgende manieren melden:


Online: klik op contactformulier en regel het direct
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

De warmtemeter is defect. Wat moet ik doen?

 U kunt hiervoor een reparatieverzoek indienen:


Online: klik op reparatieverzoek


Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

De verlichting van de lift is stuk. Waar meld ik dat?

Dit kunt u melden bij de liftinstallateur. Op de sticker boven de liftdeur staat de naam van de installateur en het telefoonnummer waarop deze te bereiken is.

Astra liften 079 - 820 00 92

Sky liften    0342 - 425 500

U kunt de storing ook bij Woonplus melden. Wij geven de storing dan door aan de liftinstallateur.

Online: klik op reparatieverzoek om de liftstoring te melden

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 - 11.00 uur - (010) 2045100 

Ik heb de afspraak voor mijn reparatie gemist. Wat nu?

De afspraak moet opnieuw ingepland worden. U dient een nieuw reparatieverzoek aan via Mijn Woonplus. Klik hier op Mijn Woonplus om op uw persoonlijk account in te loggen. 

Heeft u hulp nodig? Neem dan contact op met onze afdeling Klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100.

 

Er is geprobeerd in te breken in mijn woning en nu heb ik schade. Kan dit gerepareerd worden?

U dient aangifte te doen bij de politie en het proces verbaal binnen 2 weken in te dienen bij Woonplus. Woonplus schakelt voor u de aannemer in voor herstel. Is het proces verbaal niet bij ons binnen dan worden de kosten op u verhaald.

Neemt u contact op met onze afdeling Klantenservice. Dat kan op twee manieren:

Online: klik op om de storing te melden

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 en 11.00 uur (010) 20 45 100.

Hoe moet ik mijn centrale verwarming bijvullen?

Bekijk hier de video "Hoe vul ik mijn cv bij".

Als het dan nog niet lukt, neem dan contact op met onze afdeling Klantenservice:

Online: klik op  reparatieverzoek om een reparatieverzoek te maken.

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100

Wie doet het onderhoud aan mijn cv-installatie?

Is de cv-installatie in eigendom van Woonplus? Dan voeren we om de 24 maanden onderhoud uit.

Hoe meld ik een spoedeisende reparatie in het weekend of na 11.00 uur op werkdagen?

Spoedgevallen kunt u 24 uur per dag bij ons melden.

Spoedgevallen zijn bijvoorbeeld een ernstige waterlekkage, een gaslek of een andere levensbedreigende situatie. Als huurder bent u verplicht ons dit te melden. Zo kunnen we gezamenlijk voorkomen dat de kosten voor reparatie onnodig hoog worden. Bel bij een spoedgeval naar Woonplus via telefoonnummer (010) 204 51 00. 's Avonds, 's nachts en in het weekend wordt u doorgeschakeld naar onze meldkamer. Daar helpen we u verder.

Hoe meld ik een reparatieverzoek?

Dat kan op twee manieren:

Online: klik op  reparatieverzoek om een reparatieverzoek te maken.

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100

Welke reparaties zijn voor rekening van Woonplus en welke voor de huurder?

Welke reparaties voor rekening van Woonplus of van de huurder zijn kunt u vinden op bladzijde 6 van onze folder link naar folder WOONPLUS6014-Folder-onderhoud_LR.pdf "Wie betaalt wat"

Mijn centrale verwarming werkt niet. Wat moet ik doen?

Staat uw individuele centrale verwarming in storing en functioneert deze niet? Controleert u eerst of de waterdruk in uw cv-ketel wel voldoende is en vul deze zo nodig bij.

Bekijk de video "Hoe vul ik mijn cv bij"

Werkt uw cv-installatie dan nog niet, dan kunt u voor alle storingen rechtstreeks contact opnemen met onze cv-installateur:  Breman (010) 298 33 50

Storing aan gemeenschappelijk verwarming (blokverwarming)

Een storing een aan een gemeenschappelijke cv-installatie (blokverwarming) kunt

Online: via een

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100 (keuzemenu 1)

 

 

Mijn elektrische installatie werkt niet. Wat moet ik doen?

Slaan de stoppen door? Geen elektriciteit? Doe de stekkerproef!

Bekijk hier de video hoe u dat moet doen

Heeft u daarna nog steeds geen elektriciteit? Neemt u dan contact op met onze afdeling Klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100 (keuzemenu 1)

 

Hoe meld ik een reparatie die spoed heeft?

U kunt hierover 24 uur per dag contact opnemen met Woonplus. 

Spoedgevallen zijn bijvoorbeeld een ernstige waterlekkage, een gaslek of een andere levensbedreigende situatie. Als huurder bent u verplicht ons dit te melden. Zo kunnen we gezamenlijk voorkomen dat de kosten voor reparatie onnodig hoog worden.  's Avonds, 's nachts en in het weekend wordt u doorgeschakeld naar onze meldkamer. Daar helpen we u verder.

Telefonisch: op werkdagen  en in het weekend: (010) 20 45 100.

De vakman die bij mij een reparatie heeft uitgevoerd heeft een glazen ruit beschadigd. Wat moet ik doen?

U bent via Woonplus verzekerd voor glasbreuk. U kunt direct telefonisch contact opnemen met Centraal Beheer: 0800 -022 99 55.

Bent u huurder in een VVE complex neem dan contact op met Woonplus Schiedam 010-2045100.

Zij helpen u verder.

Ik heb glasschade. Wat moet ik doen?

U bent via Woonplus verzekerd voor glasbreuk en kunt direct telefonisch contact opnemen met Centraal Beheer: 0800 -022 99 55.

Bent u huurder in een VVE complex neem dan contact op met Midglas op 076 5224 477 Zij helpen u verder.

Hoe meld ik een spoedreparatie in het weekend of 's avonds?

Klik op reparatieverzoek om in het weekend of 's avonds om een reparatieverzoek te melden.

Dit geldt alleen voor spoedeisende zaken.

Ik heb een reparatie gemeld en een afspraak met de monteur gemaakt. Nu wil ik de afspraak verzetten. Hoe doe ik dat?

Neemt u contact op met onze afdeling Klantenservice:

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100.

De vakman die bij mij een reparatie heeft uitgevoerd, heeft iets beschadigd. Wat moet ik doen?

Is er tijdens werkzaamheden schade is veroorzaakt door een van onze vakmannen of een door Woonplus ingeschakeld bedrijf? Neem dan binnen 24 uur contact met ons op.
Maakt u zo mogelijk foto's. Geef ook een omschrijving van de schade en waaraan. Maak ook een schatting van het schadebedrag. Nadat u de schade bij ons heeft aangemeld nemen contact met u op.
.

Het melden van schade kan op twee manieren:

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Per brief: Woonplus, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Er is schade aan de algemene ruimte van de flat waarin ik woon. Hoe kan ik dit melden?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Ik heb een reparatie gemeld en een afspraak met de monteur gemaakt. Nu wil ik de afspraak afzeggen. Hoe doe ik dat?

Neemt u contact op met onze afdeling Klantenservice:

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100.

Ik heb een reparatie gemeld en een afspraak gemaakt met de monteur. De monteur is niet op de afgesproken tijd aanwezig. Wat nu?

Woonplus maakt een afspraak voor een reparatie met een bloktijd van twee uur. De reparatie wordt binnen die twee uur gestart. Heeft u niemand gezien? Neemt u dan contact op met onze afdeling Klantenservice:

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur (010) 20 45 100.

Het water op mijn balkon loopt niet weg. Kan hier iets aan gedaan worden?

Wanneer er een verstopping is van de regenwaterpijp dan kunt u zelf contact opnemen met de TOS 010-4383599.

Loopt uw balkon niet goed af neemt u contact op met de klantenservice van Woonplus.


Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Worden lampen binnenshuis ook vervangen Woonplus?

Nee, lampen in uw huis en in uw kelder moeten door uzelf worden vervangen. Alleen lampen op de galerij zijn voor de rekening van Woonplus.

Er zitten scheuren in de tegels voor/buiten mijn woning,. Bij wie moet ik dit melden?

Wanneer het tuintegels betreffen dan is dit voor u zelf om te onderhouden. Betreft het de straat/stoep dan is het voor de gemeente Schiedam. U kunt contact opnemen met de Gemeente Schiedam: telefoonnummer 14010.

Ik heb per ongeluk schade aan mijn woning gemaakt, wat moet ik doen?

Schade door eigen toedoen dient u zelf op te lossen. 

Ik betaal nog steeds voor de huur van mijn geiser, deze is opgehaald door Woonplus wat nu?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.
Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Mijn schilderwerk is slecht, wat moet ik doen?

Het schilderwerk in de woning is voor verantwoordelijkheid van de huurder.

Het schilderwerk aan de buitenzijde van de woning wordt door Woonplus onderhouden. Op het moment dat Woonplus het voornemen heeft om onderhoud aan het schilderwerk te plegen, dan wordt u hierover schriftelijk geinformeerd.

Mijn radiatoren zijn geroest. Komen jullie dat verven?

Het verven van roestende radiatoren zijn voor de huurder zelf.

Mijn (gas) verbuik is enorm hoog, wat nu?

Valt uw energierekening hoger uit dan verwacht? Een hoger energieverbruik kan verschillende oorzaken hebben. Uw energieleverancier kan samen met u kijken waar dit verhoogde verbruik vandaan komt. Kunt u geen oorzaak vinden? Dan kunt u overwegen om een meteronderzoek uit te laten voeren. Hieraan zitten wel kosten verbonden die voor u zelf zijn.

Denkt u dat uw hoge verbruik veroorzaakt wordt door een kapotte meter en wilt u daarom een meterijking aanvragen? Doorloop eerst de onderstaande stappen. Het stappenplan helpt u om te bepalen of een meterijking echt nodig is. Een kapotte gas- en elektriciteitsmeter is bijna nooit de reden voor een toename in het verbruik.

Controleer of de meterstanden die op de jaarafrekening van uw energieleverancier staan, juist zijn. Heeft u andere meterstanden doorgegeven of staan er berekende meterstanden op uw factuur? Neem dan contact op met uw energieleverancier. Het verbruik dat op uw factuur staat, is dan niet het verbruik dat u daadwerkelijk hebt afgenomen en kan de reden zijn voor de hoge rekening.

Ik heb lekkage gehad en daardoor een hoge waterrekening kan ik hiervoor een vergoeding krijgen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

De meter van mijn ketel blijft op 0 staan ook wanneer ik deze bijvul, wat moet ik doen?

U mag direct contact opnemen met de cv installateur Breman (010) 298 33 50

 

Waar kan ik brievenbusstickers (ja/nee, of ja/ja) krijgen?

Deze zijn te koop bij Firma Engering te Schiedam.

Als ik een boiler van Woonplus huur, moet ik dan voor warm water ook nog een contract bij Eneco afsluiten?

U hoeft niet apart een onderhoudscontract af te sluiten voor huurapparaten. Een boiler heeft eigenlijk geen onderhoud nodig.

Mijn wastafel is gescheurd. Komen jullie deze vervangen?

Een wastafel scheurt niet uit zichzelf. Dit valt niet onder Onderhoud van Woonplus. U dient hiervoor zelf een aannemer in te schakelen.

Mijn koolmonoxide melder blijft om de minuut piepen, wat moet ik nu doen?

De batterij kan bijna leeg zijn of zwak. Is het batterijlichtje geel of groen? Als het geel is, dan is de batterij bijna leeg. Plaats dan een nieuwe batterij in de melder. 

Bij twijfel neemt u contact op met de klantenservice van Woonplus.

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

De hoofdkraan zit vast, wat kan ik doen?

Een hoofdkraan is onderdeel van Evides Waterbedrijf. Woonplus mag geen onderhoud uitvoeren op een hoofdkraan. U mag contact opnemen met Evides Waterbedrijf op telefoonnummer 0900-0787.

Hoe werkt een boiler?

Een boiler is een thermisch geïsoleerd voorraadvat, gemaakt van ijzer of koper. Een boiler wordt ook wel een “voorraadtoestel” genoemd omdat het een voorraad warm water constant op temperatuur houdt. Dit is iets anders dan een “doorstroomtoestel”, een naam die voor geisers wordt gebruikt.

Een boiler bevat een verwarmingselement dat het water opwarmt. Vervolgens wordt het warme water in de boiler opgeslagen. Een boiler werkt met het principe dat koud water zwaarder is dan warm water: koud water wordt onderin de boiler gepompt en het opgewarmde water stijgt naar boven, waarna een circulatiepomp het door het huis stuurt. Op deze manier mengen het koude en warme water zich nooit met elkaar in de boiler.

Geen oneindig warm water
De voorraad warm water in een boiler is echter niet oneindig. Wanneer er bijvoorbeeld langdurig of door meerdere mensen achter elkaar gedoucht wordt, kan het zijn dat de laatste persoon uiteindelijk onder een koude douche staat. Vaak wordt dan gedacht dat het water ‘opgeraakt’ is. Echter, het waterpeil in de boiler blijft altijd gelijk. De boiler kan soms alleen de vraag naar warmwater niet aan omdat het veel energie kost om water op te warmen. Wanneer je de boiler tijd geeft zal het nieuw water hebben opgewarmd en opgeslagen en kan er weer warm gedoucht worden.

Direct gestookt

Bij een direct gestookte boiler wordt het water in de boiler verwarmd door een warmtevoorziening aan de binnenzijde. Een direct gestookte boiler brengt het koude water dus direct op de gewenste temperatuur. Dit is het geval bij een elektrische boiler.


Indirect gestookt
Een indirect gestookte boiler brengt voorverwarmd water op de gewenste temperatuur. Dit voorverwarmde water kan uit een zonneboiler of een combiketel komen. Het laatste is vaak het geval bij een gasboiler.

Zie ook voor meer informatie onderstaande brochure. 

GEBRUIK VAN EEN BOILER 

Wat is een warmtepomp?

Een warmtepomp zorgt op een duurzame manier voor verwarming en warm water in huis. Warmtepompen halen met een warmtewisselaar warmte uit de lucht, bodem of grondwater. Deze warmte wordt door middel van een proces met een koudemiddel (vergelijkbaar met de koudemiddelen zoals de airco’s in auto’s of koelkasten), door de warmtepomp naar een hogere temperatuur gebracht en wordt vervolgens gebruikt als ruimteverwarming en verwarmt eventueel het tapwater. Vaak is de warmtepomp onderdeel van een hybride systeem waarin een cv-ketel fungeert als backup-warmtebron.

Waarom een warmtepomp?
Er zijn twee belangrijke redenen om voor een warmtepomp te kiezen: het milieu en uw portemonnee. Het systeem zorgt voor een flinke besparing op gas. Dit betekent minder CO2-uitstoot en een aanzienlijk lagere gasrekening. 

Wat doen ventilatieroosters en welke soorten zijn er?

Ventilatieroosters en ventielen zorgen voor een gecontroleerde luchtstroom binnen de woning. Dit is erg belangrijk om de woning schimmel- en vochtvrij te houden en gezondheidsklachten tegen te gaan. Er zijn drie mogelijkheden waarbij ventilatieroosters gebruikt worden om lucht in huis te verdelen en af te voeren.

Welke soorten zijn er?

#1. Natuurlijke luchtafvoer
Hier is geen mechanische ventilatie in huis en moet het huis 'natuurlijk' luchten door naden, kieren, roosters. Zorg daarom dat deze niet dicht gemaakt zijn tegen de kou. Ook het open zetten van ramen en deuren zorgt (tijdelijk) voor frisse lucht. Luchten is niet hetzelfde als ventileren. Ventileren zorgt namelijk voor de aanvoer van verse lucht en afvoer van vervuilde lucht.

#2. Mechanische ventilatie
Bij mechanische ventilatie samen met natuurlijke luchttoevoer, zorgen de roosters boven de ramen en klepramen continu voor de aanvoer van verse buitenlucht. De ventilatieroosters die zijn aangesloten op het mechanisch ventilatiesysteem zorgen voor de afvoer van de vervuilde lucht via de afvoerkanalen.

#3. Wtw-unit
Bij luchtafvoer middels een warmte terugwin installatie systeem gaat naast de luchtafvoer ook de luchttoevoer mechanisch en zijn er in huis schone luchttoevoerroosters geplaatst. Hierbij is het ook mogelijk een pollen/fijnstof filter te installeren bij het toevoeren van lucht. Dit is afhankelijk van het type unit en fabricatiejaar.

Storing oplossen CV-ketel.

10 Stappenplan cv-ketel Breman
Noteer bij toestellen zonder waakvlam eerst de storingscode. Daarna op de resetknop drukken en/of de stekker (1 minuut) uit het stopcontact halen.

Stap 1 t/m 5
1. Zit de stekker in het stopcontact?
2. Is het toestel ingeschakeld?
3. Is er spanning? Controleer de zekeringen en/of aardlekschakelaar.
4. Is er voldoende water in de installatie aanwezig (2 bar)?
5. Staan de gaskranen open? Controleer dit bijvoorbeeld in de meterkast.

Stap 6 t/m 10
6. Hoort u borrelgeluiden? Ontlucht de installatie, indien nodig bijvullen.
7. Staat de kamerthermostaat hoog genoeg ingesteld?
8. Druppelt er warm water uit de kraan (bij combitoestellen)?
9. Staan er voldoende radiatorkranen open voor een goede doorstroming?
10. Is het zeefje in de kraan of douchekop kalkvrij en schoon?

Let op! Houdt de storing aan? Controleer deze stappen. Kunt u de storing zelf niet oplossen? Noteer de storingscode en bel het storingsnummer van Breman 010-2983350.

Wat is een moederhaard? Is dit voor eigen rekening?

Een moederhaard is de opvolger van de open haard en de gaskachel, de voorloper van de centrale verwarming.

Daarnaast verwarmt een moederhaard geen water. Dat betekent dat je een boiler nodig hebt.

Een moederhaard heeft geen onderhoud vanuit Woonplus, dit is voor uw eigen rekening.

Hoe verf ik een systeemplafond?

Je kunt een systeemplafond schilderen met 2 mogelijkheden.

Ten eerste gebruik je hiervoor een latex verf. Zorg er wel voor dat je een goede latex koopt die je later kun verdunnen met water. Omdat je met een goedkopere latex alles 2 x moet sausen. Een wat duurdere latex dekt in een keer. Ook wanneer je water toevoegt. Je moet ook niet een te dikke latex aanbrengen. Anders wordt je structuur in je plaat minder .Vandaar een verdunning met water van plusminus 15% . Wanneer je een systeemplafond gaat sausen haal je eerst de plaat eruit. Daarna ga je het goed ontvetten. Gebruik niet te veel water, omdat de platen van een systeemplafond poreus zijn. Hierna kun je de latex aanbrengen.

Ten tweede kun je de platen ook behandelen met een krijtverf
Deze krijtverf zorgt ervoor dat de structuur niet dicht gaat. Dit kun je dan in meerdere malen opbrengen. De metalen lijsten ook schoonmaken. Het geheel wordt dan weer fris. Je kunt uiteraard de metalen lijsten ook schilderen met een lakverf. Je moet dan wel eerst een multiprimer aanbrengen alvorens te gaan lakken.

Ik heb een 42 volt lamp nodig voor de berging, wat moet ik doen?

U mag bij de balie van Woonplus gratis een lamp komen halen.

Ik wil graag dubbelglas in mijn woning, kan dat?

U kunt geen aanvraag hiervoor doen. U mag wel het zelf aan laten brengen op eigen kosten. Hiervoor dient u een aanvraag te doen bij Woonplus onder Zelf Aangebrachte Veranderingen. 

Ik wil graag een kijkspion wat moet ik doen?

Een kijkspion valt niet onder het onderhoud van Woonplus maar mag u wel zelf (laten) plaatsen. 

Ik heb een Toon en ik wil een normale kamerthermostaat terug, wat moet ik doen?

Een Toon is voor eigen onderhoud. Wanneer u de oude thermostaat terug wil hebben mag u deze zelf plaatsen. Woonplus kan u daar niet bij assisteren.

Ik wil graag dat mijn gasaansluiting verwijderd wordt, wat moet ik doen?

Woonplus verwijdert geen gasaansluitingen

U mag er wel voor kiezen om de aansluiting te laten verwijderen. Normaal brengt dit kosten met zich mee. 

De netbeheerders zijn in gesprek gegaan met het Ministerie en de toezichthouder ACM. De Minister komt bewoners tegemoet door een nieuwe, tijdelijke regeling. Deze geldt vanaf 1 maart 2021 totdat de nieuwe Energiewet van kracht is. Hiermee worden de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting tijdelijk volledig vergoed.

De aansluiting verwijderen in 6 stappen:

Vraag een offerte aan bij Stedin, ook nu verwijderen gratis is
Wij sturen een offerte
We maken een afspraak
Overeenkomst energieleverancier opzeggen
U doet de voorbereidingen die nodig zijn
Wij voeren de werkzaamheden uit

https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

 088-0221500

De politie heeft mijn deur geforceerd, wat nu?

Wanneer de politie een inval heeft gedaan en schade heeft gemaakt zijn de kosten voor herstel voor uw rekening. U dient zelf de kosten te verhalen op de politie. De schade kan Woonplus voor u repareren, Woonplus stuurt de rekening naar u toe.

Mijn gaskachel of moederhaard is stuk, wat nu?

Onderhoud is alleen voor Woonplus wanneer u een contract heeft bij Woonplus. Heeft u twijfels hierover? Neem dan contact op met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op contactformulier 

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 - 11.00 uur - (010) 2045100 

Ik heb een tikkende verwarming, wat nu?

Opsporen waar de tikgeluiden vandaan komen

In een reguliere verwarmingssituatie kan het lastig zijn om de bron(nen) van de tikgeluiden te ontdekken. Ga daarom systematisch te werk:

  1. Schakel de cv-ketel in zijn geheel uit en laat het leidingstelsel afkoelen;
  2. Draai alle radiatoren dicht;
  3. Zet de cv-ketel vervolgens aan en draai de radiator open die als eerste in het leidingstelsel is geplaatst. Wordt de radiator niet warm, dan is een andere radiator eerste in lijn;
  4. Wacht rustig af totdat de radiator heet wordt. Hoor je geen getik? Ga dan door naar de eerstvolgende radiator;
  5. Heb je de bron van het getik gevonden? Probeer de beugel wat losser te draaien, of breng indien mogelijk een stuk isolatie aan tussen de beugel en de leiding/radiator.

Mocht bovenstaande niet helpen? Neem dan contact op met de klantenservice.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Hoe voorkom ik een bevroren waterleiding?

Al bij de eerste tekenen van vorst is het van belang waterleidingen en watermeters te beschermen. Leidingen kunnen namelijk bevriezen en watermeters kunnen beschadigd of zelfs defect raken. Om bij extreme kou niet voor onaangename verrassingen te staan, hierbij een aantal tips.

 1.    Tocht vermijden:
Dek alle tochtopeningen af, met uitzondering van ventilatieroosters en gaten voor verwarmingssystemen, zodat waterleidingen niet bevriezen door de buitenlucht. Waterleidingen bevinden zich vaak in de kelder op een plaats waar ze zonder enige isolatie zijn blootgesteld aan van buiten binnendringende koude lucht. Controleer daarom de conditie van kelderraampjes, sluit ze af en vervang gebroken glas.

2.    Leidingen inpakken:
Omwikkel uit voorzorg de watermeter en -leidingen met isolatiemateriaal of een deken. Vooral als deze zich in de buurt van kelderramen of op buitenmuren bevinden.

3.    Zorg voor goede afdichting:
Bescherm een watermeter in een put of schacht in uw tuin met isolatiemateriaal. Beveilig de put met een goed sluitend deksel. Zorg dat de put, voordat u deze sluit, leeg is en voorzien van een tussenlaag als extra bescherming.

4.    Weinig gebruikte leidingen leeglaten:
Zorg ervoor dat kwetsbare of onvoldoende geïsoleerde leidingen, bijvoorbeeld in de tuin, leeg zijn. Vergeet ook niet deze dicht te draaien.

5.    Thermostaatkranen radiatoren nooit lager dan 1:
Bij extreme kou volstaat de zogenaamde vorststand (*) in sommige gevallen niet, vooral als verwarmingsbuizen in een dakruimte of berging zijn gemonteerd. Deze kunnen al bevriezen als de temperatuur in de woning onder de 7 graden daalt.

Bevroren cv-leidingen voorkomen:
Zet de thermostaat 's nachts (minimaal) op 16 graden. Draai alle radiatoren enigszins open, controleer de waterdruk en ontlucht het systeem

Kan Woonplus een vulslang leveren voor het bijvullen van de cv ketel?

Ja, als u geen vulslang in de woning heeft, heeft Woonplus deze voor u. Neemt u hiervoor contact op met de klantenservice.