Woning huren

Veel gevraagd over Woning huren

Binnen welke termijn moet ik op een woning reageren?

Klik op termijn voor het antwoord op de site van Woonnet-Rijnmond.

Hoe kan ik de tenaamstelling van de brieven en facturen van Woonplus aan de huurder wijzigen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Als ik een bedrag terugkrijg bij de afrekening stookkosten, wordt dit dan verrekend met een openstaand saldo?

Nee, bedragen worden uitbetaald tenzij er een deurwaarderszaak loopt.

Gaat de huurverhoging 2020 door, nu Nederland te maken heeft met het coronavirus?

Ja, de huurverhoging gaat door. Voor iedereen is dit een bijzondere, spannende tijd. Dat realiseren we ons goed. De coronacrisis raakt ons allemaal in ons dagelijks bestaan. Maar gelukkig wordt niet iedereen financieel geraakt door de coronacrisis.

We hebben wel besloten de huren minder te verhogen dan normaal.
Ieder jaar maakt Woonplus bij de berekening van de huurverhoging gebruik van de methodiek ‘huursombenadering’.
Daarmee krijgen woningen met een relatief lage huurprijsmeer huurverhoging dan woningen die nu al een goede huurprijs hebben.
Volgens de wet mogen wij dit jaar de huur verhogen met maximaal 5,1%.
Dat vinden wij in deze uitzonderlijke tijd echter niet passen. Wij hebben daarom besloten dit jaar de methodiek van huursombenadering niet toe te passen. De huurprijs zullen we dit jaar minder te verhogen.

De huurverhoging voor alle huurders in 2020 beperken wij tot 2,6% (het cijfer van de inflatie).

Deze gematigde huurverhoging sluit aan bij de oproep van de Woonbond om dit jaar de huurverhogingen te beperken.

Welke specifieke maatregelen zet Woonplus in tijdens deze Coronacrisis?

Wij zetten huurders met een huurschuld in deze crisis niet uit hun huis. Net als de minister van Milieu en Wonen en de koepelorganisaties vinden wij dat niemand door de coronacrisis op straat moet belanden. Wel blijft uitzetting mogelijk bij criminele activiteiten of ernstige overlast.

Daarnaast vragen wij huurders zich tijdig bij ons te melden als er betalingsproblemen (te verwachten) zijn. Samen kunnen we een soepele betalingsregeling afspreken.

Wat is het Sociaal Huurakkoord?

In 2018 hebben organisaties Aedes en de Woonbond afspraken gemaakt over huurbevriezing en huurverlaging voor huurders die relatief duur wonen.

Wat is het beleid van Woonplus op het gebied van huurprijzen?

Sinds 2016 kiezen wij voor huurmatiging in ons huurbeleid. Huurmatiging realiseren wij door een systeem van instaphuur (aanvangshuur), streefhuur en het gebruik van zes huurprijscategorieën. Dit zorgt voor afwisseling in ons woningaanbod. Zo zijn er verschillende soorten woningen met verschillende huurprijzen. We hebben voor elke huurprijscategorie we een maximale huurprijs bepaald.

Volgens de puntentelling uit het woningwaarderingsstelsel kunnen wij voor sommige woningen een veel hogere huur vragen. Toch willen wij deze beschikbaar houden voor doelgroepen in Schiedam die in de sociale huursector zitten. Daarom toppen wij deze huren af. Zo zorgen we dat de woningen niet te duur worden.

Bij het toewijzen volgt Woonplus de wet. Dat betekent dat we woningen passend toewijzen, zoals de overheid dat voorstaat. Huurders met een lager inkomen huren een goedkopere woning. Huurders met een hoog inkomen kunnen een duurdere sociale huurwoning huren. Dat vinden wij een juist uitgangspunt.

Wat als huurders (te) duur wonen?

Is het inkomen van de huurder relatief laag ten opzichte van de huurprijs? Én ligt de huurprijs onder de liberalisatiegrens? Dan komen huurders in aanmerking voor huurtoeslag. Vanaf 2020 verbreden de inkomensgrenzen voor de huurtoeslag. Hierdoor kan het zijn dat nu ook bewoners die daar eerder geen recht op hadden, aanspraak op huurtoeslag kunnen maken. Op de website van de Belastingdienst kunnen huurders bekijken waar ze recht op hebben.

Kan een huurder geen huurtoeslag aanvragen, omdat de netto huur boven € 737,14 ligt? Maar heeft deze huurder te maken met een inkomensdaling? Dan biedt Woonplus de volgende oplossing. Wij doen – op verzoek van deze huurder – een voorstel voor een woning die past bij de situatie van de huurder. Daarna wordt maximaal een jaar de tijd genomen om naar een andere woning te zoeken. Tijdens dat jaar bevriezen wij de huur.

Waarom krijgen huurders die te duur wonen (huur boven de € 737,14) geen huurverlaging?

Huurverlaging is geen optie.
In de eerste plaats vinden wij dat huurders in deze schaarse woningmarkt een woning moeten huren die bij hun inkomen past. Het is volgens ons niet logisch dat huurders in een dure sociale huurwoning blijven wonen als hun inkomen (structureel) is gedaald. 

Onze duurdere sociale huurwoningen zijn bestemd voor Schiedammers met een middeninkomen. Deze huurders hebben vaak moeite met het vinden van een geschikte woning. Het is vaak lastig om een huis in de vrije sector te huren of te kopen. Deze middeninkomensgroep wil Woonplus graag betaalbare woningen bieden in het duurdere sociale huursegment. Zo hoeven ze niet te vertrekken naar een woning buiten Schiedam.

In de tweede plaats staat de verlaagde huurprijs niet meer in verhouding tot de kwaliteit van de woning. Onze woningen in het duurdere sociale huursegment zijn vaak kortgeleden gebouwd. Ze hebben een hoge kwaliteit. Dit soort woningen is schaars. Woonplus heeft er voor gekozen deze woningen niet te verhuren in de vrije sector. We verhuren de woningen aan de bovenkant van het sociale huursegment. Zo geven wij vooral Schiedammers met een middeninkomen een beter kans op een passende woning.

De financiële gevolgen van een huurverlaging bij een duurdere sociale huurwoning komen uiteindelijk voor rekening van de huurders van de goedkopere woningen. Dat vinden wij niet sociaal en onwenselijk.

Ten slotte gaat tijdelijke huurverlaging van dure sociale huurwoningen in tegen de wettelijke regel, namelijk passend toewijzen.Deze houdt juist in dat Woonplus goedkope woningen moet verhuren aan huurders met een lager inkomen. Dure woningen moeten wij verhuren aan huurders met een hoger inkomen.

Ik heb een huurdersverklaring nodig. Wat moet ik doen?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Corona en dienstverlening Woonplus

31-5-2021

Wij volgen de adviezen van het RIVM om de verspreiding van het Coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom nemen we de volgende maatregelen. Deze gelden in ieder geval tot 30 juni.
Door de situatie met het coronavirus verloopt onze dienstverlening anders dan normaal.  We beperken ontmoetingen met onze huurders, leveranciers, contactpersonen en collega’s tot de noodzakelijke contactmomenten. We proberen zoveel mogelijk zaken digitaal of via de telefoon op te lossen. Tegelijkertijd doen wij er alles aan om uw vragen zo goed mogelijk op te pakken. We vragen uw begrip voor onze aangepaste manier van werken!

Reparaties

LET OP! Uw verzoek is niet naar ons gestuurd. 

Om uw reparatieverzoek in behandeling te nemen vragen wij u contact met ons op te nemen via (010) 20 45 100.

Regels voor huisbezoek
 Als we elkaar ontmoeten gelden deze regels: 

  • We dragen een mondkapje.
  • We vragen u om ook een mondkapje te dragen.
  • U houdt 1,5 meter afstand en wij doen dat ook.
  • Wij gaan er vanuit dat u de afspraak afzegt bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.
  • Als het niet gaat als hierboven, spreekt onze medewerker u hierop aan. Mocht dat niet lukken, dan vertrekt onze medewerker.

Zo kunnen we ons werk blijven uitvoeren en blijven we samen gezond!

Kom ik in aanmerking voor de eenmalige huurverlaging 2021?

Huurders in een sociale huurwoning en met een laag inkomen kunnen in 2021 eenmalig een huurverlaging krijgen. Dit heeft de regering besloten. We leggen graag uit hoe deze eenmalige huurverlaging werkt.

Het belangrijkste: als u voldoet aan de voorwaarden, krijgt u de huurverlaging vanzelf. U hoeft daar niets voor te doen.

Voldoet u aan de voorwaarden? Dan krijgt u automatisch bericht van ons

Of u in aanmerking komt voor de eenmalige huurverlaging in 2021 hangt af van uw netto huur, uw (gezamenlijk) inkomen en de samenstelling van uw huishouden. Het inkomen van inwonende kinderen telt niet mee. De voorwaarden staan in de tabel

 Is uw netto huur lager dan € 633,25? Dan komt u niet in aanmerking voor de eenmalige huurverlaging.

Als u in aanmerking komt dan krijgt u in maart automatisch bericht van ons. U hoeft zelf niets te doen. Wij controleren van tevoren of u aan alle voorwaarden voldoet. In februari ontvangen we hiervoor informatie van de Belastingdienst. Hoeveel huurverlaging u precies krijgt, hangt af van de hoogte van uw netto huur. De netto huur is de huur zonder service- en stookkosten.

Denkt u dat u aan alle voorwaarden voldoet, maar krijgt u in maart geen bericht van ons?

Dan kan het zo zijn dat uw netto huur toch lager is dan de netto huur die in de voorwaarden staat of dat uw (gezamenlijk) inkomen volgens de Belastingdienst niet voldoet. De Belastingdienst kijkt namelijk naar het (gezamenlijk) inkomen dat u had in 2019.

Wat als uw (gezamenlijk) inkomen vanaf 2020 is gedaald?

Misschien komt u dan toch in aanmerking voor de eenmalige huurverlaging. In dat geval kunt u de huurverlaging zelf aanvragen. We raden u aan dit vanaf maart te doen. We nemen uw verzoek in behandeling ná de toets van de belastingdienst.  Vanaf 1 maart staat op woonplus.nl hoe u dit kunt doen. Typ daarvoor huurverlaging onder ‘Waarmee kunnen we u helpen?’. 

Goed om te weten

·         Huurders in ‘de vrije huursector’ komen niet in aanmerking voor de eenmalige huurverlaging. Deze geldt alleen voor huurders in een sociale huurwoning.

·         De Belastingdienst geeft niet aan ons door wat uw precieze (gezamenlijk) inkomen is. Wij horen alleen of uw (gezamenlijk) inkomen voldoet aan de voorwaarden en met hoeveel personen u in huis woont.

·         De inkomensgegevens uit 2019 van de belastingdienst zijn het uitgangspunt. Heeft u in 2020 een huurcontract gesloten en was uw inkomen daarbij hoger dan in 2019, dan toetsen we de huurverlaging aan het inkomen van 2020.

·         Het kan zijn dat u na de huurverlaging iets minder huurtoeslag krijgt. De huurtoeslag is namelijk afhankelijk van het inkomen, de samenstelling van het huishouden en de hoogte van de huur.

 

Mag je als je getrouwd bent allebei je eigen huis aanhouden?

Nee dit mag niet. Wanneer u gaat trouwen dient u een keuze te maken in welke woning u samen gaat wonen. 

Er staat een kelderbox leeg, kan ik deze huren?

Dit is niet mogelijk, het index nummer van de berging is gelijk aan het index nummer de woning.

Zitten de kosten van de glazenwasser in de schoonmaakkosten die ik maandelijks betaal?

Nee. De kosten van "glaswas"staan dan apart vermeld op de huurspecificatie. Als er geen kosten "glaswas" berekend worden kunt u zelf een glazenwasser inschakelen. 

Ik moet een verklaring belasting op leidingwater invullen van Evides? Hoe doe ik dit?

Evides vraagt om het aantal watermeters in huis in te vullen (per WOZ beschikking=gehuurde adres).

Het kan zijn dat u 1 watermeter heeft, maar het kan ook zijn dat u een extra watermeter heeft die bijvoorbeeld in de schuur te vinden is. In deze brief wordt tevens gevraagd naar het invullen van de stand, deze is dan af te lezen op de meter zelf.

 

Ik wil graag een buitenkraan, kan Woonplus die plaatsen?

Woonplus legt geen buitenkraan aan, dit is voor onderhoud van de huurder.

Mag er gerookt worden in de algemene ruimte van een complex?

Nee, roken in de algemene ruimte van een complex is niet toegestaan.