Stookkosten

Veel gevraagd over Stookkosten

Als ik een bedrag terugkrijg bij de afrekening stookkosten, wordt dit dan verrekend met een openstaand saldo?

Algemeen

Wanneer er nog een openstaand saldo is kan het zijn dat de afrekening stookkosten verrekend wordt met de nog openstaande huur. 

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten/ servicekosten ontvangen en ik krijg geld terug. Wanneer ontvang ik het geld op mijn rekening?

Algemeen

U heeft een brief ontvangen bij de afrekening van de stookkosten. U krijgt dit bedrag binnen 30 dagen terug gestort op het bij ons bekende rekeningnummer.

Wanneer het een afrekening betreft van een overleden huurder, kunt u een verzoek per mail insturen om het bedrag te laten storten op het rekeningnummer van de nabestaande. Vermeld hierbij de gegevens van de oud bewoner, van uzelf en het rekeningnummer waar het bedrag op gestort kan worden. 

Op welke manier worden stookkosten in rekening gebracht?

Algemeen

Is er een collectieve verwarmingsinstallatie? Dan betaalt u maandelijks een bedrag vooruit . Dit noemen we ook wel het voorschot. Jaarlijks ontvangt u de rekening voor 31 december (het stookseizoen loopt van 1 juli tot 1 juli).

Hoe wordt het verbruik op mijn afrekening bepaald?

Algemeen

Om de verwarmingskosten per woning te kunnen bepalen, zijn alle woningen voorzien van individuele meters die registreren hoeveel warmte u verbruikt. Deze meters worden in juni ingelezen door het energiebedrijf.

De verwarmingskosten worden als volgt bepaald. Alle woningen zijn voorzien van individuele meters. Die houden bij hoeveel warmte u verbruikt. Deze meters worden elk jaar in juni ingelezen door het energiebedrijf. In juli neemt Woonplus de meterstand op van de verwarmingsinstallatie. Dat is het gasverbruik van alle woningen. Aan de hand hiervan wordt uw verbruik berekend.

Hoe is de afrekening stookkosten opgebouwd?

Algemeen

De afrekening bestaat uit vaste en verrekenbare kosten. De vaste kosten kunt u als huurder niet beïnvloeden. Dit zijn onder andere administratiekosten en de kosten voor de meteropname. Daarnaast betaalt u nog een vast bedrag. Dit is een percentage van de energiekosten. Dit is bijvoorbeeld voor het energieverbruik om de ketel(s) draaiende te houden, ook op momenten dat u zelf niet stookt. Iedere huurder in uw complex betaalt hier aan mee. De verrekenbare kosten zijn de kosten voor uw eigen warmteverbruik. Deze worden bepaald door uw eigen stookgedrag. Deze kunt u dus wel beïnvloeden.

Wat is de meetperiode van een stookseizoen?

Algemeen

Een stookseizoen loopt van 1 juli van het vorig jaar tot en met 30 juni van het huidige jaar. In het laatste kwartaal van dat jaar krijgt u de afrekening.

Hoe wordt de afrekening van de stookkosten bepaald/ berekend?

Algemeen

In de huur die u elke maand betaalt zit ook een bedrag voor de stookkosten. Dit bedrag is een voorschot. De werkelijke kosten rekenen we een keer per jaar uit. Wat u werkelijk heeft gestookt trekken we van de voorgeschoten bedragen af. Dat noemen we de afrekening stookkosten. Heeft u teveel betaald, dan krijgt u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen. Net als bij de jaarlijkse nota die u met uw energieleverancier afrekent.

Een stookseizoen loopt van 1 juli van het vorig jaar tot en met 30 juni van het huidige jaar. In het laatste kwartaal van dat jaar krijgt u de afrekening.

Wat zijn stookkosten?

Algemeen

Stookkosten zijn de kosten voor het verwarmen van uw woning middels een centrale ketel. Voor deze kosten is een voorschotbedrag opgenomen in uw maandelijkse huurprijs. De periode die op de afrekening staat gaat over het hele jaar. In de afrekening wordt rekening gehouden met de periode van bewoning.

Veel woningen zijn aangesloten op een gedeelde verwarmingsketel. Dit noemen we ook wel blokverwarming. Dat betekent dat er in uw gebouw een of meerdere grote verwarmingsketels staan. Deze verwarmen alle woningen. De stookkosten verdelen we over alle woningen.

Maken stookkosten onderdeel uit van de servicekosten?

Algemeen

Ja. Stookkosten maken deel uit van de Servicekosten.

Waar is mijn voorschotbedrag voor stookkosten op gebaseerd?

Algemeen

Het bedrag baseren wij op de laatste rekening. Dit bedrag wordt door 12 maanden gedeeld. Per maand brengen we een deel in rekening.

Kan ik mijn voorschotbedrag voor stookkosten aanpassen?

Algemeen

Ja, u kunt uw maandelijkse voorschot stookkosten aanpassen door dat aan te vragen via de volgende link:

Aanvraag aanpassen voorschot stookkosten

Let op: In verband met de huidige energieprijzen verzoeken wij u het voorschotbedrag niet naar beneden bij te stellen. Indien u toch uw voorschotbedrag naar beneden toe bijstelt, kunt u op de volgende eindafrekening geen betalingsregeling treffen.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten/servicekosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling afsluiten?

Algemeen

Ja, onder bepaalde voorwaarden kunt u een betalingsregeling afsluiten. 

U kunt ook contact opnemen met het Klantcontactcentrum van Woonplus.

U kan dit bedrag in 12 maandelijkse termijnen betalen. 
U kunt uw termijnbedrag bij een betalingsregeling niet naar beneden bijstellen. 

Let op: Indien u uw voorschotbedrag naar beneden toe bijstelt, kunt u op de volgende eindafrekening geen betalingsregeling treffen.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?

Algemeen

In dit geval zijn de gemaakte kosten hoger dan het voorschot dat u via uw maandelijkse huur heeft voldaan. Het verschil moet u dan bijbetalen.

Er is bij mij in januari een te hoog bedrag aan stookkosten/huur afgeschreven, wat nu?

Algemeen

U kunt contact opnemen met het Klantcontactcentrum van Woonplus.