Servicekosten

Veel gevraagd over Servicekosten

Waarom zijn mijn servicekosten zo hoog?

Servicekosten 
Alle huurders betalen in hun maandelijkse huur een bedrag voor servicekosten. Dat bijvoorbeeld de glasverzekering, de schoonmaak van het complex en het elektriciteitsverbruik in gemeenschappelijke ruimten. De servicekosten verdelen we over alle huurders van een gebouw..

Soorten servicekosten 
Niet alle huurders betalen evenveel servicekosten. Op de huurspecificatie die u jaarlijks ontvangt, staat voor welke onderdelen u betaalt. Voor de ‘vaste servicekosten’ berekenen we een vast bedrag per jaar. De ‘verrekenbare servicekosten’ hangen af van het gebruik. Deze verrekenen we met het voorschot dat u elke maand met de huur betaalt.

Hoogte servicekosten
De hoogte van de servicekosten worden bepaald door de diensten die aan u geleverd worden en de kosten daarvan.

Wat zijn variabele servicekosten?

Variabele servicekosten zijn:

  • Elektra van de algemene ruimte (en lift indien aanwezig)
  • Schoonmaakkosten
  • Kosten groenvoorziening (indien aanwezig)
  • Kosten huismeester (indien aanwezig),
  • Administratiekosten.

Ontvang ik jaarlijks een afrekening voor servicekosten?

Ja, voor 1 juli ontvangt u de afrekening van de servicekosten. Die gaan over het voorgaande jaar. Dus in juli 2021 ontvangt u een afrekening over het jaar 2020.

Wat wordt er schoongemaakt als ik schoonmaakkosten betaal?

Dan worden de algemene ruimten van uw gebouw schoongemaakt. Dit wordt door schoonmaakbedrijven uitgevoerd.

Hoe werkt de afrekening van de servicekosten?

Het bedrag dat u voor de ‘vaste servicekosten’ betaalt, is een vast bedrag per jaar. Voor de ‘verrekenbare servicekosten’ betaalt u een voorschot. Dit bedrag zit in uw huur. Dit voorschot is niet het uiteindelijke bedrag. Het is een betaling die u vooraf doet op de jaarlijkse afrekening. Ieder jaar tellen we de kosten van uw complex bij elkaar op. De totale kosten trekken we van het voorschot af. Heeft u teveel betaald, dan krijgt u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen. We proberen u een zo passend mogelijk voorschot te laten betalen.

Hoe wij dit afrekenen met de huurachterstand
Als u servicekosten terug moet krijgen, dan betalen wij dit uit. Behalve als u een achterstand heeft met het betalen van de huur. De achterstand trekken wij dan van de teruggave af.

Wat is de meetperiode van de servicekosten?

De servicekosten worden per jaar, van 1 januari tot en met 31 december, berekend. Tussen april en juli ontvangt u de afrekening servicekosten van het jaar ervoor.

Ik ben verhuisd. Krijg ik dan toch een afrekening van de servicekosten?

Ja, vertrokken huurders krijgen de afrekening servicekosten tegelijkertijd met de andere huurders van het complex.

Ik heb bezwaar tegen de afrekening service- en/of stookkosten. Wat moet ik doen?

Als u bezwaar heeft tegen de afrekening van de service- en/of stookkosten, dan kunt u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. Dat kan op twee manieren

Online: klik op het contactformulier van Woonplus

Per brief: Woonplus Schiedam, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Komt u er met Woonplus niet uit, dan kunt u uw bezwaar kenbaar maken bij de Huurcommissie.
Klik op

Huurcommissie en servicekosten

voor meer informatie.

Wat zijn servicekosten?

Servicekosten
Alle huurders betalen in hun maandelijkse huur een bedrag voor servicekosten. Dat bijvoorbeeld de glasverzekering, de schoonmaak van het complex en het elektriciteitsverbruik in gemeenschappelijke ruimten. De servicekosten verdelen we over alle huurders van een gebouw..

Soorten servicekosten
Niet alle huurders betalen evenveel servicekosten. Op de huurspecificatie die u jaarlijks ontvangt, staat voor welke onderdelen u betaalt. Voor de ‘vaste servicekosten’ berekenen we een vast bedrag per jaar. De ‘verrekenbare servicekosten’ hangen af van het gebruik. Deze verrekenen we met het voorschot dat u elke maand met de huur betaalt.

Wat zijn vaste servicekosten?

Vaste servicekosten

Een vast bedrag per jaar betaalt u voor:

Glasverzekering
Alle huurders van Woonplus hebben een glasverzekering die door Woonplus is afgesloten. Het glas in de algemene ruimten is meeverzekerd. De glasverzekering is een vast bedrag per jaar. Dit bedrag wordt alleen aangepast als de verzekeringsmaatschappij de premies aanpast.

Ontstoppingsfonds
Alle huurders van een woning zijn automatisch aangesloten bij het ontstoppingsfonds. De premie is een vast bedrag per jaar. Dit bedrag wordt alleen aangepast als de kosten hoger zijn dan de opbrengsten.

Serviceabonnement
Veel huurders hebben bij Woonplus een serviceabonnement afgesloten. Via een serviceabonnement worden kleine reparaties, die u anders zelf moet betalen, door Woonplus verholpen. U betaalt voor deze service een vast bedrag per maand. Op dit moment is dat € 4,55 (prijspeil 2020).

Bewoonster moet binnen 5 dagen stroom afsluiten met een leverancier maar dit gaat een dag langer duren wat nu?

U kunt hierover contact opnemen met de klantenservice van Woonplus.

Online: klik op het contactformulier van Woonplus
Telefonisch: op werkdagen tussen 8.00 – 11.00 uur op (010) 20 45 100

Wordt de afrekening service kosten automatisch afgeschreven?

Op uw afrekening staat dat u zelf de kosten over moet maken naar Woonplus.

Moet ik na een verhoging van de servicekosten zelf mijn huurtoeslag wijzigen bij de Belastingdienst?

Ja, Woonplus geeft eenmaal per jaar, per 1 juli, de nieuwe huurprijs door aan de Belastingsdienst. De verhoging/verlaging van de servicekosten per 1 december zou u dus zelf kunnen doorgeven bij de Belastingdienst.

Extra info huurtoeslag servicekosten:
'Rekenhuur' is het bedrag van de kale huur plus de servicekosten. Je vindt de kale huur in je huurcontract of in een officiële brief over de jaarlijkse huurverhoging. Daarbij tel je de servicekosten, maar maximaal €12 per rubriek. Voor servicekosten gelden dus speciale regels voor de huurtoeslag. Er zijn 4 rubrieken:

1 - servicekosten: schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
2 - energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
3 - huismeesterkosten
4 - kosten voor dienst- en recreatieruimten
Je moet de werkelijke kosten opgeven, met een maximum van €12 per rubriek. Je kunt dus maximaal €48 meerekenen.

Ik wil graag dat de portieken maandelijks worden schoongemaakt. Kan dit geregeld worden?

Wanneer 70% van de bewoners van het complex akkoord gaat, kan er tegen betaling een schoonmaakbedrijf ingeschakeld worden.