Huur betalen

Veel gevraagd over Huur betalen

Ik heb borg betaald bij het tekenen van mijn huurovereenkomst. Krijg ik dit bedrag terug?

Algemeen

Nee, Woonplus is al jaren geleden gestopt met het vragen van borg. Toen dit besluit werd genomen hebben alle bewoners die nog borg open hadden staan dit bedrag uitbetaald gekregen.

Waarom betaal ik meer huur dan mijn buren?

Algemeen

Dit kan verschillende redenen hebben. U leest hier de drie meest voorkomende oorzaken.

1. Huurbeleid Woonplus
Door het huurprijsbeleid kunnen bij verhuizing verschillen in huurprijzen ontstaan binnen bijvoorbeeld een flat of straat. De bestaande huurders blijven namelijk de oude huurprijs betalen. De nieuwe bewoners krijgen een huurovereenkomst met de nieuwe huurprijs. Deze verschillen kunnen positief of negatief zijn.

Voorbeeld: Woont een huurder langere tijd in de woning? De huurprijs wordt ieder jaar in kleine stapjes verhoogd. Is een woning jarenlang door dezelfde bewoner gehuurd? Dan wordt bij een nieuwe verhuring de huur vaak hoger.

Voorbeeld:
Het komt ook voor dat de huur bij een nieuwe verhuring lager is. Dit kan bijvoorbeeld komen door het bereikbaar houden van de woning voor woningzoekenden die een beroep doen op de huurtoeslag.


2. Kwaliteit woning
De kwaliteit van uw woning bepaalt onder andere de hoogte van uw kale huurprijs. Heeft u een nieuwe cv-installatie of dubbel glas? Uw kale huur kan dan hoger zijn dan de huur van uw buurman met gaskachel of enkel glas. Woont u in een flat? In uw complex kunnen woningen een verschillende energie-index hebben. Dit verschil heeft te maken met de mate van isolatie. Een hoekwoning of een woning boven een garage kunnen ieder een andere energie-index hebben. Dit geeft een verschil in de woningwaardering en dan ook een verschil in de kale huurprijs.

3. Huurverhoging
De huur wordt jaarlijks verhoogd. De afgelopen jaren was de hoogte van de huurverhoging afhankelijk van het inkomen. Was het inkomen van uw buurman lager? Dan viel de huurverhoging ook lager uit. Door het verschil in inkomen ontstaat er een verschil in de huurprijs.

Mijn bankrekeningnummer is gewijzigd. Hoe geef ik dit door?

Algemeen

U kunt dit schriftelijk doorgeven aan het Klantcontactcentrum van Woonplus. Stuurt u een kopie van uw betaalpasje mee bij dit verzoek! Graag het adres erbij vermelden.

Online: klik op rekeningnummer wijzigen 

Per brief: Woonplus Schiedam, Postbus 25, 3100 AA Schiedam

Kan iemand anders mijn huur betalen?

Algemeen

Ja, dit kan. U kunt bijvoorbeeld familie, de sociale dienst, een bewindvoerder of een werkgever toestemming geven de huur elke maand over te maken. Wijzigingen in de huurprijs moet u bijtijds zelf aan hen doorgeven. Zorg er ook voor dat zij altijd uw klantnummer en adres bij de betaling vermelden. Het rekeningnummer van Woonplus is NL 96 RABO 0316 2588 73.

Ontvang ik elke maand een rekening voor het betalen van de huur?

Algemeen

Als u via automatische incasso betaalt, ontvangt u geen rekening. Anders ontvangt u altijd een digitale factuur wanneer wij een emailadres van u hebben. Papieren facturen worden niet meer verstuurd. 

Ook kunt u via het Huurdersportaal zelf de huur betalen via internet bankieren. 

Op welke manier kan ik de huurachterstand betalen?

Algemeen

U kunt betalen via iDEAL of het bedrag zelf overmaken per bank. Het rekeningnummer van Woonplus is NL96 RABO 0316 2588 73

Vergeet niet uw huurdersnummer en de maand waarop de betaling betrekking heeft te vermelden.

Klik op Mijn Woonplus om uw huurachterstand via IDEAL te betalen.

Op welke manier kan ik de huur betalen?

Algemeen

Maandelijks krijgt u via een mail of via de post een betaallink. Als u via automatische incasso betaald dan hoeft u niks te doen. 

Wilt u bedrag zelf overmaken per bank dan kan dat op: NL96 RABO 0316 2588 73 

Vergeet niet wanneer u het bedrag zelf overmaakt uw huurdersnummer en de maand waarop de betaling betrekking heeft te vermelden. 

U kunt ook via Mijn Woonplus uw huur(achterstand) via IDEAL te betalen. 

Woonplus verstuurt géén accept giro's.

Met oog op uw en onze veiligheid is het niet mogelijk om bij Woonplus contant te betalen. Ook pinnen bij de receptie van ons kantoor is helaas niet mogelijk. 

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

Algemeen

U dient de huur voor de eerste van de maand aan Woonplus te betalen.

Kan ik Woonplus een eenmalige machtiging afgeven?

Algemeen

Een eenmalige machtiging afgeven is niet mogelijk. U dient zelf het bedrag over te maken naar ons rekeningnummer.

Het rekeningnummer van Woonplus is NL96 RABO 0316 2588 73 graag onder vermelding van het huurdersnummer en waar het bedrag voor dient.

Ik heb mijn woning verlaten en wil weten wat de extra kosten zijn. Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt contact opnemen met het Klantcontactcentrum van Woonplus.

Ik heb mijn huur al wel betaald maar ik zie dit niet terug in mijn account. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt contact opnemen met het Klantcontactcentrum van Woonplus.

Wat is een besluit directe bemiddeling?

Algemeen

Een besluit directe bemiddeling betekent dat een woningcorporatie voor u op zoek gaat naar een woning.
De woningcorporatie krijgt hiervoor van het SUWR een zoekprofiel. Dit profiel past bij uw situatie. In dit zoekprofiel staan de kenmerken waaraan uw woning moet voldoen. Met een besluit directe bemiddeling heeft u geen voorrang op geadverteerde woningen.

Ik heb een email gehad over een huurachterstand maar het bedrag klopt niet, ik wil graag contact hierover.

Algemeen

U kunt hiervoor een email sturen naar woonplus@woonplus.nl. In het onderwerp graag het adres en huurdersnummer vermelden en in het bericht graag vermelden wat er niet juist is. Graag de betalingsbewijzen meesturen. 

Mijn betaallink is verlopen, wat moet ik doen?

Algemeen

Wacht op de herinnering, daar in zit een nieuwe betaallink die u kunt betalen.